FANDOM

Zwinisława (ur. 25 lipca 1363, zm. 21 grudnia 1424)- królowa Polski w latach 1373 - 1424 z dynastii Mazowieckiej. Od 1396 królowa Litwy, a od 1399 także królowa Czech, iure uxoris królowa Litwy.

Panowanie

Z powodu częstych napadów gniewu i okrucieństwa królowej oraz jej niezbyt przyjaznego do gości nastawienia, nie powstało zbyt wiele kronik, a przynajmniej wiarygodnych. Najczęściej braną pod uwagę jest kronika Spytka z Elbląga, czyli "Srogiej Zwinisławy rządów opisanie", która była pierwszą kroniką napisaną w całości w języku polskim!

Zwinisława jest przez niego przedstawiana jako osoba chciwa, gniewna i okrutna, a także mściwa. Jednak pomimo tych wad, "ambicyją wszelkich panów możnych przerasta, a zmyślnością. Nikt ci jej prawie w królestwie Polski, ni też Czech, ani w księstwach naszych nie stanie, chybaby duchowni, a biskupi."

Była pierwszą władczynią całych Czech i Moraw w dziejach Polski, i drugą królową, a raczej królem z dynastii Mazowieckich. Wielokrotnie interweniowała na Litwie, by wspomóc swego męża, króla Świętosława Welfa, który przyjął polską kulturę i za Polaka się uważał, czym uprzykrzył się pogańskim Rusinom, którzy od tej pory ciągle niemal go najeżdżali, i byłby tron stracił, gdyby nie pomoc potężnej jego żony.

Królowa przeprowadziła liczne reformy, mające na celu odnowienie majestatu i władzy królewskiej, bardzo upadłej za rządów jej poprzedników, min. podniosła podatki i niemal całkowicie uzależniła wasali od woli suwerena, przez co była przez szlachtę oskarżana o despotyzm. Znacznie rozbudowała infrastrukturę państwową i rozwinęła Polskę technologicznie, dzięki czemu królestwo odrobiło straty w tej dziedzinie. Przez owego Spytka z Elbląga przedstawiania jest, mimo swego okrucieństwa, jako jedna z najświetniejszych polskich władców, która odnowiła kraj i doprowadziła go do niewidzianej nigdy wcześniej, nawet za czasów Mieszka II Wielkiego, potęgi.

Jednak obiektywna ocena rządów Zwinisławy nie jest wcale prosta. Zarzuca się jej straszne okrucieństwo wobec poddanych, którzy ją zdenerwowali, albo podpadli w inny sposób, mężobójstwo, a także niezmierną chciwość, która doprowadziła wielu kmieci, a nawet biedniejszej szlachty do bankructwa i nędzy. Mimo to większość podziela opinię, że była stanowczą i odpowiednią władczynią na tamte czasy, która musiała trzymać niesforny lud żelazną ręką.

Władcy Polski
Piastowie książęta Polan: ChościskoPiast
wielcy książęta Polan: Siemowit Okrutny
królowie Polski: Masław IMieszko IMasław II PółrękiJanko NieprawyMieszko II WielkiKarol
Mazowieccy Krystyn I ZdobywcaKazimierz I StaryGertrudaWielisław IWielisław II ŚmiałyStefan WielkiGierołt IPaweł IPaweł IIGierołt IIBoguchwał ŚmiałyZwinisława
Lubomelscy Mirosław I BratobójcaJacek I MądryMiłobrat I SzalonyKrystyn II Wielki Kazimierz II

Królowie Czech
Piastowie (1082 - 1209) Mieszko IKarolPrendota I CzeskiMieszko IIPrendota IILudmiła Nieludzka
Welfowie (1209 - 1399) Patryk I TłustyMieszko IIIPatryk IIWawrzyniec IPatryk III MądryWawrzyniec II WielkiOdon WielkiWawrzyniec III Bez Ziemi
Mazowieccy (1399 - 1424) Zwinisława
Lubomelscy (1424 - nadal) Mirosław I BratobójcaJacek MądryMiłobrat I SzalonyKrystyn II WielkiKazimierz II

Więcej z Fandomu

Losowa wiki