FANDOM

Zistisbor Wstydliwy (ur. 830, zm. 885) - wielki wódz Serbołużyczan w latach 850-885, początkowo przeciwnik Piasta, później sojusznik jego syna Siemowita Okrutnego.

Wojna o Lubusz

W 867 roku wódz Polan - Piast postanowił upomnieć się o prawnie swoje, a będące pod kontrolą Serbołużyczan terytorium Lubusza. Zistisbor zebrawszy swych wojów ruszył na agresorów i przegrał bitwę w okolicach Lubusza z powodu przewagi liczebnej Polan. Resztki jego sił zostały dobite w kilku następnych potyczkach. Rok później upadły grody w Lubuszu i Kostrzynie. Widząc swą porażkę, Zistisbor postanowił zgodzić się na żądania Polan.

Sytuacja po wojnie z Polanami

Niewiele wiemy, co się działo w plemieniu Serbołużyczan między przegraną wojną z Piastem a zawarciem sojuszu z Siemowitem. Prawdopodobnie po porażce przeciw władcy powstała silna opozycja, lecz nie mamy o niej żadnych informacji. Wiadomo jedynie, że Zistibor utrzymał się u władzy bez większych buntów. 

Wspieranie opozycji wobec Piasta

Jest możliwe, że Zistisbor wspierał opozycje w plemieniu Polan. Możemy to wnioskować z tego, iż niedługo po zakończeniu wojny wódz Lubuszan Bohdan zaczął spiskować przeciwko Piastowi w celu uzyskania samodzielności, a w 871 roku ostatecznie się zbuntował.

Zmiana orientacji politycznej wobec Polan

Mimo wygodnej szansy do ataku na Polan z powodu ich osłabienia Zistisbor I postanowił nie podejmować ruchu. Daje to podstawy do snucia przypuszczeń, iż już wtedy Zistisbor mógł się domyślać jak bardzo Polanie mogą urosnąć w siłę i zdecydował się przestać być ich wrogiem, a zostać sojusznikiem. Możliwe jest także to, że do zmiany nastawienia wobec Polan zmusiła go sytuacja na Połabiu, gdzie zapewne po wojnie przeciw Polanom stracił swój status i siłę, a przez to został narażony na ataki. Polanie w takiej sytuacji jako sojusznik stanowili znakomity gwarant ochronny.

Zaręczyny i ślub Kenny Łużyckiej z Siemowitem I

W roku 880 nastąpiły zaręczyny wielkiego wodza Polan, Kujawian i Mazowszan - Siemowita z wówczas małoletnią Kenną córką wielkiego wodza Serbołużyczan Zistisbora. Ślub odbył się około roku 886, lecz Zistibor go nie doczekał, gdyż zmarł przynajmniej parę miesięcy wcześniej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki