FANDOM

Wratysław Zelezny - pretendent do czeskiego tronu. Swe roszczenia wysunął na drodze zbrojnego powstania w 1446 roku.

Bunt

Pretendent popierany przez część lokalnej czeskiej szlachty, nie zadowolonej z unii personalnej z Polską, wysunął swe roszczenia na drodze zbrojnej rebelii w 1446 roku. W pierwszej bitwie pod Pragą pokonał czeskich rojalistów, wiernych królowi Mirosławowi i zdobył kontrolę nad częścią północnych Czech. Po tym wydarzeniu nastąpiła interwencja królestwa Polski.

Interwencja Polski

Król Polski i Czech - Mirosław I, zaniepokojony sukcesami rebeliantów, podjął działania mające na celu pokonanie pretendenta. Polski król wysłał armię do Czech. Połączone wojska polsko-czeskie rozbiły armię Vratislava w bitwie nieopodal miasta Erz. Niedoszły król schronił się wraz z niedobitkami swych wojsk w grodzie. Wojska królewskie zdobyły miasto, biorąc przy tym Zeleznego do niewoli, w której zmarł.

Śmierć

Najprawdopodobniej nie umarł śmiercią naturalną, lecz został stracony. Dokładne okoliczności, ani data śmierci nie są jednak znane.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki