FANDOM

Wojna polsko-szwedzka - konflikt zbrojny rozpoczęty 6 lutego 943 roku przez króla Szwecji, Hrane II na Polskę. Wojna trwała do sierpnia 944 roku.

Przyczyny wybuchu wojny

Przyczyną wybuchu wojny była chęć podbicia Gdańska przez Pogańskich Szwedów. Wykorzystali oni osłabienie Polaków po inwazji Wikingów.

Przebieg wojny

Niedługo po otrzymaniu wiadomości o wypowiedzeniu wojny przez Szwedów, król Polski Mieszko I zauważył, że może sobie on nie poradzić w bezpośrednim starciu przeciwko najeźdźcom, tak więc wynajął on bandę Bułgarów.

Szwedzi dotarli do Polski w czerwcu 943 roku. Do brzegów Polski przybiło ok. 60 statków w których znajdowało się ok. 4800 żołnierzy. Na widok tej armii Mieszko wynajął kolejnych najemników, którymi tym razem byli Finowie.

W drugiej połowie czerwca 943 roku Szwedzi rozpoczęli atak na prowincje Gdańsk. Mimo zagrożenia płynącego ze strony tego ataku, Polacy stacjonujący w Gnieźnie postanowili trochę poczekać, by wynajęci przez nich najemnicy odzyskali morale.

W lipcu 943 roku do wybrzeży Polski zbliżały się kolejne armie Szwedów. Wtedy to Mieszko I postanowił nie zwlekać dłużej z atakiem na wrogie armie, tak więc wysłał on wtedy swoje armie do prowincji Gdańsk.

W sierpniu 943 doszło do pierwszego bezpośredniego starcia obu uczestniczących w wojnie armii pod Gdańskiem. Początkowo większe szanse na zwycięstwo mieli Polacy, lecz po dotarciu na tereny walki posiłków ze Skandynawii szala zwycięstwa przechyliła się na stronę Szwedów, co zaowocowało ich ostatecznym zwycięstwie we wrześniu 943 roku. W tym samym momencie armia Polska rozpoczęła ucieczkę wgłąb kraju. W obliczu klęski król Polski postanowił wynająć bandę Saksonów.

Na początku 944 armia Szwedzka stacjonująca w Gdańsku stale się powiększała, co w bardzo duży sposób zagrażało państwu Polskiemu. Dzięki tej przewadze zdobyli oni w lipcu 944 całe Pomorze Gdańskie. Po tym fakcie Szwedzi skierowali się wgłąb kraju, by rozbić stacjonującą w Krakowie armię Polską, co udało się im na przełomie lipca i sierpnia 944 roku w trakcie bitwy pod Brzeskiem. Po zakończeniu tej bitwy konflikt pomiędzy Polakami a Szwedami zakończył się przyłączeniem do państwa Szwedzkiego prowincji Gdańsk.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki