FANDOM

Wojna polsko-duńska o Bornholm - konflikt zbrojny pomiędzy Polską i jej sojusznikami (Litwa), a Danią i jej sojusznikami (Norwegia) prowadzona w latach 1507-1508.

Przyczyny wybuchu wojny

Główną przyczyną wybuchu wojny była chęć zdobycia przez Polskę większej ilości portów, by Krystyn mógł utrzymać większą flotę niż dotychczas. Jego pierwszym celem stała się Dania, a dokładniej wyspa Bornholm do której roszczenia Polska sfabrykowała w marcu 1507 roku. Niedługo po tym wydarzeniu Polskie armie zostały skierowane do wybrzeży wyspy Bornholm, gdzie dotarły we wrześniu tegoż roku. W tym samym czasie Polska wypowiedziała wojnę Danii i jej sojusznikowi, a więc Norwegii. Tym samym rozpoczęła się Wojna Polsko-Duńska o Bornholm trwająca do 1508 roku.

Przebieg wojny

Niedługo po wypowiedzeniu wojny Polacy wraz z sojusznikami rozpoczęli lądowanie jednostek lądowych na wyspie Bornholm. W tym samym czasie Polakom udało się zatopić lekki Norweski statek.

Pod koniec października 1507 roku dwie Polskie armie skierowały się do północnej Jutlandii i na wyspę Lolland.

Pod koniec listopada Polacy opanowali Bornholm, tak więc Polska flota została wysłana na północ.

Na początku 1508 roku w bitwie morskiej w Skagerraku, Polakom i ich sojusznikom udało się zatopić Norweską flotę składającą się z dwóch ciężkich okrętów oraz dziewięciu transportowców. Wtedy też król zdecydował się podzielić flotę na pół, aby zablokować większą liczbę wrogich portów.

W marcu 1508 roku zakończyła się bitwa pod Nordjyllandem w której Polacy pokonali niewielkie siły Duńskie. Wtedy też rozpoczęli oni oblężenie tamtejszej fortecy.

W przeciągu kilku miesięcy od zakończenia tej bitwy sojusznicy Polski zdobyli wiele Norweskich terytoriów.

W grudniu 1508 roku sukcesem zakończyło się oblężenie fortecy w północnej Jutlandii. W wyniku tego Polacy zdobyli całość Duńskich terytoriów.

W tym samym czasie rozpoczęły się negocjacje pokojowe. Polska zażądała dla siebie wyspy Bornholm, a dla Księstwa Skanii (z powodu posiadanych przez nią roszczeń do tego terytorium) wyspę Lolland i okoliczne wyspy.

28 grudnia 1508 roku Dania zaakceptowała ten pokój, co oznaczało zakończenie tej wojny, która trwała ponad rok.

Skutki

Sytuacja przed wojną Dania

Sytuacja na terenie walk przed wojną (1506)

  1. Uzyskanie przez Polskę wyspy Bornholm.
  2. Uzyskanie przez Księstwo Skanii wysp Lolland.
  3. Założenie na Bornholmie jednego z największych ośrodków Floty Polski.
Sytuacja po wojnie Dania

Sytuacja na terenach walk po wojnie (1511)