FANDOM

Sułtanat Asturii - Chrześcijańskie (następnie Islamskie) państwo leżące na półwyspie Iberyjskim założone przed 867 rokiem. Pierwszym znanym władcą tego królestwa był Alfonso.

Historia

Pierwsze wzmianki o Królestwie Asturii pochodzą z 867 roku, kiedy to znajdowało się ono na północy półwyspu Iberyjskiego. Było ono pod ciągłym zagrożeniem muzułmańskiego państwa Umajjadów, które było o wiele potężniejsze od dość niewielkiego w porównaniu z tym państwem, Królestwa Asturii. Zagrożenie to jednak szybko zniknęło, gdyż w ciągu następnych kilku dekad Sułtanat Umajjadów upadł, dzieląc się na wiele małych państw. Królestwo Asturii ten fakt szybko wykorzystało, podbijając wiele znajdujących się wcześniej pod protekcją muzułmanów ziem stając się tym samym niekwestionowanym władcą półwyspu Iberyjskiego.

Asturia

Terytoria kontrolowane przez Królestwo Asturii w 867 roku (kolor czerwony)

W I połowie X w. od Asturii oddzieliło się Królestwo Kastylii. Nie przeszkodziło to jednak Chrześcijanom w dalszym rozszerzaniu swych posiadłości w regionie Iberii. Niedługo później jednak Asturyjczycy zdołali odzyskać większość swoich ziem zagarniętych przez królestwo Kastylii, a także jeszcze bardziej poszerzyć swoje posiadłości.

W I połowie XI w. konflikt dynastyczny na terenie Królestwa Asturii doprowadził do podziału na wiele pomniejszych państw, przez co sama Asturia mocno się skurczyła. Nie był to jednak koniec problemów tego państwa, gdyż z powodu znacznego osłabienia swojego państwa Asturyjczycy utracili większość ziem na rzecz rosnącego w siłę Królestwa Kastylii, które zostało jednak w ciągu następnych kilku dekad zajęte przez Królestwo Asturii, Cesarstwo Franków, oraz Królestwo Galicii. W tym samym czasie (I połowa XII w.) muzułmanie zostali wyplenieni z Półwyspu Iberyjskiego.

W II połowie XII w. Królestwo Asturii wskutek wielu prowadzonych wojen z okolicznymi państwami skurczyło się do zaledwie kilku prowincji. Sytuacja przez kilka następnych dekad pozostawała praktycznie bez zmian, lecz Asturyjczycy znów znaleźli się w zagrożeniu ze strony powracających na tereny Iberii muzułmanów, którzy w tamtym czasie zajęli już niemal połowę tego półwyspu.

Niedługo później z powodu zagrożenia ze strony muzułmanów elity Asturii przyjęły Islam, jednak ten krok nie uchronił ich państwa przed upadkiem, gdyż zostało ono zajęte przez jedno z muzułmańskich państw w I połowie XIV w.

Ciekawostki

  • Przedstawiony powyżej herb, pochodzi z czasów, kiedy Asturia była jeszcze Chrześcijańska. Herbu z czasów Islamskich, historycy nie odnaleźli do dzisiaj.