FANDOM

Rzepicha (ur. ok. 845, zm. 891) - legendarna żona Piasta oraz matka władcy Polan Siemowita I Okrutnego. W czasie małoletności Siemowita jego regentka w latach 871 - 879.

Dzieciństwo

Praktycznie nic nie wiemy na temat okresu małoletności Rzepichy. Prawdopodobnie pochodziła z rodziny niskiego stanu lub zajmującej się kapłaństwem.

Za życia Piasta

Działalność Rzepichy za życia męża tonie w mrokach historii. Jedyne co wiemy, to to, że była głównym kapłanem na dworze Piasta. Prawdopodobnie w czasie wypraw wojennych męża zastępowała go w zarządzaniu plemieniem.

Okres regencji

Śmierć Piasta

Polska871

Terytoria pod kontrolą Polan w chwili śmierci Piasta(kolor czerwony)

W wyprawie wojennej przeciwko wodzowi Kujaw Sobiesławowi Piast zostaje ciężko ranny, zapada w śpiączkę, a parę miesięcy później umiera. W wyniku tego nowym wodzem Polan zostaje Siemowit, a z powodu jego małoletności regentem ogłasza się jego matka Rzepicha. 

Wojna z Kujawianami i Lubuszanami

Nie najlepsze położenie rodu Piastów postanowił wykorzystać wódz Lubuszan Bohdan, wypowiadając posłuszeństwo Polanom. Szczęście było jednak po stronie Rzepichy, ponieważ mimo śmierci Piasta, jego armia zdołała pokonać w polu w pobliżu Sieradza siły wodza Sobiesława. Po odniesionym zwycięstwie regentka postanowiła uderzyć na co chwila powiększające się siły wodza Bohdana. Do walnej rozprawy doszło na ziemi poznańskiej, bitwa choć krwawa, zakończyła się zwycięstwem oddziałów Polan. Wykrwawione niedobitki wojsk lubuskich wycofały się na swoje ziemie, gdzie zostały ostatecznie pokonane przez wojów Rzepichy. Po bitwie okazało się, że został schwytany sam wódz Lubusza, dzięki czemu jego rebelia bardzo szybko wygasła. Po odniesionym na zachodzie sukcesie Rzepicha przypuściła ponowny atak na osłabionych Kujawian. Rok po śmierci Piasta zdobyty zostaje Inowrocław, a potem Radziejów. Widząc nieubłaganie zbliżającą się klęskę, wódz Sobiesław postanowił ukorzyć się przed Siemowitem i uznać się za jego wasala.

Lata pokoju 872 - 875

Po zakończeniu wojen Rzepicha postanowiła ukarać za bunt wodza Bohdana. Postanowiła odebrać mu władzę nad Lubuszem. Kilka lat później Bohdanowi udaje się uciec z niewoli na zachód. Czas pokoju Rzepicha zapewne wykorzystywała na wychowywanie i naukę młodego wodza Siemowita.

Podbój Mazowsza

Prawdopodobnie wykorzystując niestabilność Lędzian Rzepicha postanowiła najechać plemię Mazowszan, którego wodzem był Drogowit. Siły Polan starły się z Mazowszanami na południowych terytoriach Prusów, z tarczą z tego pojedynku wyszli woje Rzepichy. Siły Drogowita zostały ostatecznie zgładzone nie długo potem, pod jego głównym grodem. Po prawie rocznych oblężeniach grodów wódz Dragowit poddaje i zgadza się na podporządkowanie Siemowitowi.

Ostanie lata regencji

Ostanie lata regencji Rzepicha prawdopodobnie poświęciła na dalsze przyuczanie syna do objęcia władzy oraz zbieraniem środków, aby jak najbardziej ułatwić początek rządów Siemowitowi.

Polska879

Terytoria przyłączone do plemienia Polan przez Rzepichę (kolor różowy)

Samodzielne rządy Siemowita

Rzepicha po przejęciu władzy przez Siemowita najpewniej powróciła do roli głównego kapłana dworu. Nie mamy żadnych dowodów na to, że była regentka po rozpoczęciu przez Siemowita samodzielnych rządów próbowała wpływać na jego ważniejsze decyzje polityczne. W 879 roku Siemowit ogłasza się władcą całej Polski.

Śmierć

Rzepicha umiera w 891 roku w wieku około 46 lat najpewniej z przyczyn naturalnych i sędziwego wieku na tamte czasy.

Dzieci

Miała tylko jednego męża, Piasta, z którym miał troje dzieci:

  • Siemowit I Okrutny - wódz, a następnie wielki książę Polan
  • Wojsława - żona wodza wołogoszczy Jaromara, skazana na śmierć przez Siemowita
  • Wszemiła - żona wodza ziemi sieradzkiej Boguchwała