FANDOM

W wyniku pogańskich i muzułmańskich najazdów na Cesarstwo Bizantyjskie, a w końcu upadku tego niegdyś wspaniałego imperium oraz zagarnięcia dawnych ziem na rzecz kalifatu Abbasydów papież postanowił powołać zakony rycerskie, które miały walczyć dla wszystkich władców chrześcijańskich, ale tylko przeciw innowiercom i heretykom.

Pierwsze zakony, a więc tzw. Zakony Stare powstały w X wieku, a były to: Zakon Templariuszy, Zakon Szpitalny oraz Zakon Marii Panny domu Niemieckiego. Brały one udział we wszystkich krucjatach zarówno sycylijskich, jak i greckich.

Zakony Młodsze, a zatem Zakon rycerzy Santiago i Rycerze Calatrava powstały w XII wieku, w Iberii, jako pomoc dla strudzonych chrześcijan, w prowadzeniu rekonkwisty przeciw muzułmańskim Maurom.

Zarówno zakony Stare, jak i Młodsze były zatrudniane przez ogromną ilość europejskich władców, a niektórym udało się utworzyć państwa zakonne jednak jedynym, któremu udało się przetrwać było Państwo Zakonne Joannitów na Wołyniu, a dokładniej na Ziemi Halickiej.

Swoje liczne posiadłości posiadali Krzyżacy min. w Polsce. Utrzymywali oni przez około rok ziemie królestwa Grecji, ale w wyniku buntu możnych zostali wygnani. Niedługo potem spróbowali utworzyć państwo zakonne w Polsce, w ziemi Sądeckiej na granicy z Chanatem Węgierskim jednak zostali szybko wygnani i stamtąd przez polskiego króla. Natomiast w wyniku kolejnej krucjaty zyskali ziemie Sycylijskie.