FANDOM

Polan.jpg

Symbol Wielkiego Kapłana

Religia Słowian - zreformowana religia pochodząca z terenów wschodniej słowiańszczyzny.

Początkowe różne wariacje wierzeń zostały zebrane oraz zorganizowane w 1212 roku. Tradycyjna siedziba wielkiego kapłana znajduje się w Tichwinie pod Nowogrodem.

Historia

Początkowo wierzenia słowiańskie rozpowszechnione były w centralnej (Pomorze, Polska, Czechy) oraz wschodniej Europie (Ruś). Każde plemię miało jednak swojego najważniejszego boga i religie te były zróżnicowane. Pierwszy krok na drodze do utworzenia bardziej instytucjonalnej religii słowiańskiej pojawił się, gdy władcy Rusi przyjęli prawosławie. Chrześcijaństwo nie utrzymało się długo, ale utworzyło podwaliny pod zhierarchizowany system wierzeń, jednak długo religia była niejednolita. W 1212 roku, władca Rusi Nowogrodzkiej, Roman zgromadził duchownych słowiańskich, by skodyfikować oraz ujednolicić tradycyjne wierzenia, by przypominały strukturą bardziej zorganizowane religie jak chrześcijaństwo czy tengryzm. Doprowadziło to do utworzenia jednolitej religii słowiańskiej, która ze względu na nowoczesny charakter, umożliwiła Rusi utworzenie bardziej rozwiniętych struktur państwowych.

Obszar wyznawania religii

Słowianie obszar.PNG

Obszar wyznawania religii Słowiańskiej (1300)

Głównym (i jedynym od reform Romana) obszarem występowania tej wiary jest od wieków Ruś. Jedyne ziemie Ruskie, gdzie religia słowiańska jest wypierana przez inne wyznania, to południe tego regionu. Dzieje się tak głównie przez częste ataki na te ziemie przez Katolików oraz Tengrystów.

Najważniejsi bogowie

Imię Znaczenie Ilustracja
Jaryło Bóg płodności
Jarylo.jpg
Swarożyc Bóg ognia ofiarnego
Swarożyc.jpg
Perun Bóg piorunów
Perun.jpg
Dażbóg Bóg dostatku
D.jpg
Trzygłów Bóg nieba, ziemi oraz podziemi
3.jpg
Weles Bóg kupców oraz magii
W.jpg

Wielcy kapłani słowiańscy

Okres panowania Portret Imię kapłana Pochodzenie
1212 - 1224
RPK.png
Rusłan Perunisław Rusin
1224 - 1238
WOL.png
Wołodar Węgier
1238 - 1257
ZG.png
Zoltán Gruby Węgier
1257 - 1271
STANISŁAW.png
Stanisław Węgier
1271 - 1305
Gs.png
Györgyi Węgierka
1305 - 1307
MATE.png
Máté Węgier
1307 - 1354
EB.png
Elek Bezwzględny Rusin
1307 - 1354
MMKS.png
Mitrofan Miły Rusin
1354 - 1401
TO.png
Tochtamysz Mongoł
1401 - 1402
CHABI.png
Chabi Mongoł
1402 - ????
TŻ.png
Temur Żelaznoboki Mongoł

Ciekawostki

  • Mimo że w krajach mongolskich dominującą religią jest tengryzm, trzej wielcy kapłani słowiańscy byli Mongołami.
  • Przez wiele wieków obszar, w którym była wyznawana religia, pozostawał praktycznie niezmienny.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki