FANDOM

Pyrzyce - miasto położone na ziemi szczecińskiej, niegdyś pełniące funkcje obronne. Był niejaką bazą wypadową Polski o którą rościły sobie (z racji położenia) władze Pomorza.

Historia

Początki

Osadnictwo w Pyrzycach datuje się już na okres wczesnego średniowiecza. W latach dziewięćdziesiątych X wieku, Pyrzyce zostały podbite przez Królestwo Polski, za sprawą Masława II Półrękiego. Wraz ze śmiercią Mieszka II Wielkiego, Królestwo Pomorza, odłączyło się od Trójkorony, a grodem władał nowy król Pomorza, Humbert. Kolejna zmiana panowania doszła po sukcesie Buntu Krystyna Mazowieckiego w 1123 roku i gród ponownie powrócił pod panowanie Polski.

Wojny o Pyrzyce (1148 - 1149), (1162 - 1163)

Pyrzyce otoczone terytorium Pomorskim, stanowiło łatwą zdobycz dla ówczesnych władców tegoż kraju. Pierwszym, który się upomniał o prawa de iure do grodu był Masław II Mądry. Po niekorzystnej sukcesji dla Polski i wchłonięciu Śląska przez królestwo Niemiec, Masław wyczuł okazję aby zaatakować swojego osłabionego wojną na Litwie.
27 lutego 1148 roku zostaje wypowiedziana wojna. Już na początku konfliktu, bo 9 września tego samego roku gród przejęli Pomorzanie. Jednakże po przegranej bitwie pod Kruszwicami szala obróciła się na niekorzyść Masława. Pyrzyce niedługo później, zostały wyzwolone, a wojna ostatecznie zakończyła się sukcesem Polski.

Następną próbę podbicia Pyrzyc podjęła Anna Sprawiedliwa, córka Masława. Odważna władczyni wypowiedziała wojnę w 1162 roku i pogłowiły ją Czechy. Dzięki wspaniałemu zwycięstwu wojska Polskiego pod Szczecinem, a także sukcesji w Czechach - gród po raz kolejny został obroniony.

Dalsze losy

Przez resztę okresu średniowiecza, Pyrzyce znajdowały się pod władaniem królestwa Polski. W dobie renesansu został wybudowany tam port, który był jednym z najważniejszych punktów handlowych (ujście Odry) na terenach Republiki Szczecińskiej.