FANDOM

Prendota z Łękna - starszy wioski Łękno, mistrz szpiegów na dworze Siemowita Okrutnego. W latach 908 - 914 regent młodocianego Masława I.

Po śmierci Siemowita, władze jako regent jego syna Masława, przejął Mistrz Szpiegów Prendota.

Z powodu słabej pozycji władcy, spowodowanej śmiercią budzącego strach i respekt Siemowita oraz przekazaniu większości ziem wielkopolskich Piastowi (młodszemu bratu Masława) w 910 r. wybuchła  wspierana przez wodza Mazowsza rebelia pod dowództwem wodza Kujaw, która miała na celu umieścić na tronie Danutę, starszą siostrę Masława. Wkrótce potem do buntu przyłączyli się Piast z Wielkopolski, władca Śląska i Łucja z Włodzimierza Wołyńskiego. Jedynym lojalnym wasalem był Mieszko, wódz Małopolski. Główna armia wielkiego księcia, manewrująca wśród licznych sił nieprzyjaciela, została pochwycona w Żninie, w okolicach Gniezna i pokonana dzięki ogromnej liczebności armii wroga.

Po wielu porażkach i zakupieniu ogromnej armii najemników, ponad dwutysięczna armia lojalistów zebrała się w Poznaniu, by potem ruszyć na buntowników, oblegających Gniezno. Po wygraniu bitwy i dobiciu resztek wrogich armii, wojska wielkoksiążęce przystąpiły do oblężenia Inowrocławia na Kujawach. Po zdobyciu grodu udali się do Opola w celu zniszczenia ostatniej armii rebeliantów. Następnie w 913 roku, goniąc nieprzyjacielskie oddziały aż do Sieradza, pojmali Wiesława księcia Kujaw, kończąc jego rebelię. Regent Prendota odebrał Piastowi tytuł wysokiego wodza Wielkopolski, a Łucji Włodzimierz Wołyński.

W 914 roku wybuchła wojna z wodzem Lubusza i Poznania, który chciał zostać wysokim wodzem Wielkopolski, jednak ze względu na to, że wszyscy inni wasale Masława znajdowali się w lochach, został szybko pokonany. Po odebraniu mu Poznania, Prendota uznał, że można wypuścić uczestników buntu władcy Kujaw.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki