FANDOM

Paweł I (ur. 1296, zm. 1339) - król Polski w latach 1326 - 1339

Wojna domowa

Na początku jego panowania w kraju wybuchła rebelia której przewodziła księżna Małopolska Gertruda Lubomelska która chciała osadzić na tronie księcia Morawskiego Wańka Karolinga. W krwawej bitwie pod Raciborzem pokonał buntowników. Potem rozbił wojsko pruskie w kolejnej bitwie. Ostatecznie bunt został stłumiony a jego przywódcy ukarani.

Bałtycka interwencja

W 1329 wsparł władce Litwy Olega Wielkiego w reakcji pogańskiej, która nastąpiła po przyjęciu przez niego chrześcijaństwa. Na Litwie ruszyło prawie szesnaście tysięcy polskich żołnierzy w celu pomocy katolickiemu władcy. Paweł zwyciężył pogan w bitwie pod Lepelem. Później odbił z ich rąk Wilno. Po zdobyciu kilku grodów Żmudzini ostatecznie poddali się Olegowi. Pozostał jeszcze problem Jaćwingów i tu pobożny Paweł pomógł swemu sąsiadowi. Doszło do bitwy pod Lida pomiędzy wojskami polsko-litewskimi a wojownikami Liwów i Jaćwingów. Po zwycięstwie w bitwie wojska ruszyły w pościg, w którym zmasakrowali doszczętnie pogan. Ponownie wyprawa polskiego monarchy zakończyła się sukcesem.

Pomoc Gregerowi

Paweł po zaślubinach z szwedzką księżniczka zdecydował się pomóc swemu nowemu sojusznikowi przy odparciu najazdu norwegów oraz buncie wasali. Paweł aby przeprawić się przez Bałtyk powołał do pomocy prusko-gdańską flotę,  która przetransportowała armie do Skandynawii. Dzięki pomocy polskiego władcy udało się odbić stolice Szwecji i pokonać buntowników w bitwie. Po stronie Gregera stanął brat Pawła Wielki Mistrz Zakonu Krzyżackiego Stefan. Mimo wygranych wojen Greger stracił władze nad Szwecją.

Pielgrzymka

W 1336 król Paweł postanowił wyruszyć na pielgrzymkę do Jerozolimy. Podczas podróży na każdym kroku była nieprzyjazna pogoda. Po wejściu na ląd spotkał rycerzy zakonnych i przez drogę do miasta towarzyszył im. Paweł po dotarciu był rozczarowany miastem do którego przybył.

Dalsze lata

Król  zaczął marzyć o koronie Czech,  w tym celu wysłał swego dyplomatę do Pragi. Greger w tym czasie odzyskał tron w Szwecji i wezwał króla Polski na pomoc. Polski monarcha by uszanować sojusz przyjmą wezwanie, ale nie wysłał żołnierzy na wojnę z Norllandem. Rozdał swym synom ziemię, Paweł otrzymał Lubusz i tytuł księcia Wielkopolski, Gierołt otrzymał Poznań, Boguchwał z powodu swego młodego wieku nie otrzymał żadnej tytułów.

Śmierć

27 stycznia 1399 Paweł I został zamordowany przez zamachowców podczas przejazdu powodem w lesie. Jego następcą został Paweł II

Władcy Polski
Piastowie książęta Polan: ChościskoPiast
wielcy książęta Polan: Siemowit Okrutny
królowie Polski: Masław IMieszko IMasław II PółrękiJanko NieprawyMieszko II WielkiKarol
Mazowieccy Krystyn I ZdobywcaKazimierz I StaryGertrudaWielisław IWielisław II ŚmiałyStefan WielkiGierołt IPaweł IPaweł IIGierołt IIBoguchwał ŚmiałyZwinisława Okrutna
Lubomelscy Mirosław BratobójcaJacek MądryMiłobrat SzalonyKrystyn II Wielki Kazimierz IIKazimierz III
Książęta Mazowsza
Mazowieccy (820 - 1108)) Drogomir MazowieckiDrogowit MazowieckiGościmir MazowieckiGaudenty I MazowieckiStoigniew MazowieckiGaudenty II MazowieckiCzcibor MazowieckiWańko MazowieckiWacław GrubyPrzemysław MazowieckiWielisław MazowieckiPrzemysław II Mazowiecki
Sieradzcy (1108 - 1123)) Kinga Sieradzka
Mazowieccy (1123 - 1390)) Krystyn I ZdobywcaKazimierz I WielkiGertrudaWielisław IWielisław II ŚmiałyStefan WielkiGierołt IPaweł IPaweł IIGierołt IIPaweł III WielkopolskiDalimir WielkopolskiPaweł IV PoznańskiAgnieszka WielkopolskaDobroniega Wielkopolska
Nerking (1390 - 1404)) Maren Mądra
Lubomelscy (1404 - nadal)) Mirosław BratobójcaJacek Mądry

Więcej z Fandomu

Losowa wiki