FANDOM

Matylda Brzeska (ur. 904, zm. 972) - żona pierwszego katolickiego króla Polski Masława I, matka i regentka Mieszka I. Była członkinią rodu Brzeskich.

Dzieciństwo

Nie wiemy zbyt wiele, na temat młodych lat przyszłej królowej. Była córką księcia Małopolski Mieszka Brzeskiego, który był bliskim przyjacielem Wielkiego Księcia Siemowita Okrutnego. Najprawdopodobniej na dworze swego ojca poznała swego przyszłego męża Masława I.

Za życia Masława I

Ślub Matyldy i Masława odbył się w 920 roku. Według ludowych podań młodzi małżonkowie z powodu różnic charakteru ledwo się znosili, lecz już parę lat później zapałali do siebie wielką miłością. W 922 roku zostaje główną kapłanką na dworze swego męża, jest ostatnią osobą, która piastowała ten urząd. W 933 roku zostaje nawrócona przez chorwackiego misjonarza, Domagoja na katolicyzm. Niedługo potem tą samą decyzje prawdopodobnie za namowami Matyldy podejmuje Masław. Niedługo później, król Masław I zostaje zamordowany, Matyldzie udaje się odnaleźć "królobójcę".

Regencja 

Próby zachowania stabilności

Matylda z powodu różnic religijnych musi zmienić skład rady, m.in. głównym dyplomatą zostaje katolicki książe śląska Witosz.  W 938 roku wuj Mieszka I, Piast buntuje się przeciw Borzywojowi, w celu zdobycia władzy nad Wielkopolską . Niedługo potem do Matyldy dochodzą informacje, według których na Polskę planuje napaść słynny poszukiwacz przygód wiking Ofeig. W 939 roku jedyny silniejszy katolicki wasal Matyldy - książe Ślaski Witosz postanawia na własną rękę podbić czeskie Litomierzyce, co mu się ostatecznie udaje bardzo szybko.

Pierwsza inwazja Wikingów

W 940 roku Ofeig, rozpoczyna inwazji na Polskę w celu zdobucia Gdańska. Ofeig przetransportował z odległej Skandynawii za pomocą około 200 łodzi ponad 2500 ludzi. Matylda ze swymi podnad dwukrotnie większymi siłami wycina w pień wojów Ofeiga w bitwie pod Bytowem. Ostanie niedobitki sił wikinga zostały pokonane w potyczce w pobliżu grodu w Łęknie. Ofeig poddaje się i zostaje uwięziony przez Matyldę. 

Druga inwazja Wikingów

Niedługo po pokonaniu Wikingów Ofeiga wojnę Polsce wypowiada małoletni władca Szwecji Hrane II , także chcący podbić Gdańsk. Na flocie 58 statków przypływa pod Polskie wybrzeże niemal 5000 wojów Szweckich. Matylda postanawia zaatakować, lecz z powodu posiłków cały czas docierających do Szweckiej armii, przegrywa bitwę pod Gdańskim grodem, tracą 2500 wojów. Niedługo potem pełnoletność uzyskuje Mieszko I, przejmując pełnie władzy od matki.

Królowa Chorwacji

Kilka miesięcy po zakończeniu regencji nad Mieszkiem do Gniezna przybywają emisariusze z Chorwacji. Proponują oni małżeństwo królowej - matki Matyldy z królem Trypimirem. Mieszko chcą zdobyć nowego sojusznika zgadza się na propozycje. W 945 roku urodził im się syn Dragan. Matylda umiera w Chorwacji w roku 972.