FANDOM

Levente III Wielki (1028 - 1074) - chan Węgier, Chorwacji i Serbii z dynastii Arpadów w latach 1060 - 1074.

Życiorys

Levente urodził się w 1028 r., jego za panowania swojego dziadka, Gyuli Nieprawego. Przez całe swoje dziecięce, a później dorosłe życie, aż do 32 roku życia, obserwował dzieło odbudowy Węgier swojego ojca.

Kiedy w 1060 r. przejął tron, rządził mniejszym co prawda niż chociażby jego dziadek państwem, lecz było ono silne i bogate. Na południu Kalifat szybko ulegał dezintegracji, zaś na północy Królestwo Polski pod wodzą niepełnoletniego Mieszka II dopiero co wyszło z długiej i krwawej wojny domowej. Dawało to rozmaite możliwości ekspansji.

Pomimo tego chan Levente bardziej, niż na agresywnej ekspansji skupił się na rozwoju swojego państwa. W trakcie jego rządów toczyła się tylko jedna wojna, w trakcie której zdołał on odbić naddunajskie prowincje Wołoszczyzny z rąk Kalifatu.

Jak już wyżej wspomnieliśmy, chan Levente III skupił się na rozwoju swojego państwa. To dzięki niemu węgierska ciężka piechota - element madziarskiej armii, który do tej pory, razem z innymi formacjami pieszymi stanowił jej piętę achillesową - stała się bardzo potężna, niemal zawsze, pomimo różnych przeciwności losu utrzymując szyk w walce. Jako pierwszy także użył, wzorowanych na arabskich, nowoczesnych machin oblężniczych, takich jak katapulty. Dzięki jego staraniom węgierskie siły zbrojne stały się jednymi z najlepszych w Europie Wschodniej, dystansując takie państwa jak np. Polska czy Ruś Nowogrodzka.

Levente III wspierał także gospodarkę. Zorganizował on żeglugę na Dunaju, sprawiając, że Węgrzy, lud lubujący się w podróżach wierzchem, stali się najlepszymi szkutnikami i flisakami na jego brzegach. Rozwijał miasta, wspierając handel, a także stworzył prężnie działającą infrastrukturę świątynną religii tengryjskiej. Otoczył on ponadto część osad, z Esztergomem na czele, nowym, drewnianym murem, oraz rozbudował znacząco swój dwór. Ponadto, wprowadzając specjalne prawa, gładził on obyczaje tak szlachty, jak i mieszczańskie i chłopskie.

Podsumowując, chan Levente otrzymał swój przydomek nie za wielkie podboje, lecz za liczne reformy i wprowadzenie wielu innowacji. Uczynił on z Węgier nowoczesne (jak na ówczesne normy) państwo, czyniąc je jednym z silniejszych w regionie.

Władcy Węgier
Chanat Węgier Arpadowie: Almos WielkiÁrpád I SprawiedliwyLinütika IÁrpád II OtyłyLinütika IILevente I BłogosławionyGyula I NieprawyLevente II WielkiLevente III WielkiLevente IV
Zapolyowie: Karol IFryderyk ŚmiałyKálmán Wielki
Vajlok: BartłomiejCsongor Nieprawy
Zapolyowie: Ferdynand
Ajtbajowie: ZoltánIzaakSylwester Wygnaniec
Vajlok: Augustyn
Zapolyowie: Karol IIAntoni I
Ógjallowie: Gazsi I
Vajlok: ZsoltGyula II OkrutnyJenőÁdárn Spowiednik
Miletyjczycy: Bardas Groźny
Arpadowie: Urban SzlachetnyKacperMateuszElek MądryDomoszló SrogiErnest
Sułtanat Węgier Amasidzi: Samir
Chanat Węgier Arpadowie: Antoni IIGazsi IIFranciszek
Jochidzi: ToghtogaBulughan I OkrutnyChulgetei CichyBulughan II
Marchia Węgier Andrássy: Albert IIJan I Andrássy