FANDOM

Leszek Sypniewski - baron zamku brzeskiego, regent Polski w 1373 za panowania królowej Zwinisławy.

Przed regencją

Mamy niewiele informacji o Leszku przed objęciem funkcji regenta. Jego rodzina od wielu pokoleń władała Brzeskiem, a sam zaczął w nim rządzić po śmierci ojca. Podczas panowania Boguchwała dostał się do rady królewskiej jako mistrz szpiegów.

Początek regencji

Po śmierci króla władza przeszła w ręce małoletniej Zwinisławy, a rada wybrała na jej regenta Sypniewskiego. Pierwszą decyzją Leszka było nadanie tytułu wojewody Gniewoszowi z Gorlic, oraz skarbnika królewskiego, którym został Twardomir z Radomia. Po zmianach w radzie Leszek postanowił uwięzić księcia śląskiego Zbyszka Lubomelskiego, który był w opozycji przeciwko młodej królowej. Aresztu dokonał nowy wojewoda. Kolejnym istotnym posunięciem nowo wybranego regenta było przeniesienie stolicy państwa z, leżącego na uboczu oraz zagrożonego najazdami, Czerska do bogatego Krakowa.

Próby zamordowania Zwinisławy

W czerwcu Sypniewski bardzo się zmienił. Z nieznanych powodów postanowił zamordować Zwinisławę. Na początku postanowił nakazać jej umycie dachu z ptasich odchodów, mając nadzieje, że królowa spadnie. Następnie wyprawił młodą królewnę na wycieczkę po okolicznych ziemiach, lecz orszak wjechał w gęsty las, ochrona Zwinisławy nagle zniknęła, a królowa została sama. Po kilku godzinach, gdy małoletnia Zwinisława wróciła na dwór straż nie chciała jej wpuścić biorąc ją za prostą chłopkę, dopiero po pokazaniu królewskiego sygnetu udowodniła swoją tożsamość. Kolejna była, również nieudana, próba wrzucenia Zwinisławy do wąwozu. Po następnych nieudanych próbach pozbycia się królowej, Sypniewski postanowił wziąć sprawy w swoje ręce. Z hukiem wszedł do komnaty Zwinisławy ze sztyletem w dłoni, a następnie rzucił się na królową. W furii Leszek ciął sztyletem wszystko co popadnie, lecz nie mógł trafić swojej ofiary. W końcu do komnaty wpadli strażnicy i odciągnęli niedoszłego zabójcę. Po wtrąceniu do lochu Leszka, rada królewska wybrała na nowego regenta Andrzeja z Torunia.