FANDOM

Lędzianie - plemię Słowian zamieszkujące w IX wieku tereny Małopolski i Wołynia.

Podboje Lędzian

W drugiej połowie IX wieku Lędzianie zamieszkujący Małopolskę i Wołyń pod wodzą księcia Lechosława zaczęli podbijać ziemie na Rusi, dochodząc aż do terenów dzisiejszego Kijowa.

Około 880 roku dochodzi do wojny między Lędzianami, a Wielkomorawianami, która ma na celu podbicie przez Lędzian Cieszyna, lecz gdy plemię wygrywało wojnę z Królestwem Wielkich Moraw do konfliktu dołączył się Siemowit I - władca nowo utworzonego Wielkiego Księstwa Polski, który wypowiedział im wojnę o Kraków.

Początki Przegranych

Pod koniec 880 roku Lędzianie zaczęli przegrywać w starciach z Polakami, którzy zdobywali coraz więcej grodów w Małopolsce. Wkrótce Lędzianie tracą ziemię Krakowską w wyniku wojny z Polską, a Wielkomorawianie odpierają ich ataki.

Wkrótce zostali oni wyparci z Kijowa na zachód przez tutejszą ludność. Wtedy też ginie Lechosław, którego zastępuje jego małoletni syn - Witosz. Wkrótce tracą ziemię Sandomierską na rzecz Wielkiego Księstwa Polski, a plemieniem zaczyna rządzić dynastia - Lukiniczów, kończąc rządy Lechowiczów. Wkrótce ponownie wchodzą w wojnę z Polską i Morawianami, gdzie obie przegrywa, tracąc też ziemię Sądecką na rzecz Polaków. Wkrótce w wojnie z Rusią Kijowską tracą resztę terenów poza Wołyniem.

Koniec Plemienia

Na samym początku X wieku Król Polski - Siemowit - zaproponował władczyni Włodzimierza Włyńskiego, Łucji Branickiej wasalizację. Księżna, wiedząc że inaczej Rusini zajmą resztki jej plemienia, zdecydowała się zostać wasalem króla Polski, kończąc historię plemienia Lędzian.

Wodzowie Lędzian

  • Lech Lechowicz - rządził w latach 820 - 860
  • Lechosław Okrutny - rządził w latach 860 - 881, za jego panowania plemię przeżywało rozkwit
  • Witosz Lechowicz - rządził w latach 881 - 892, obalony przez ruskich poddanych
  • Bronisław Lukowicz - rządził w latach 892 - 896, ostatni wódz plemienia przed jego rozpadem

Więcej z Fandomu

Losowa wiki