FANDOM

Krystyn III (ur. 1583 zm. 1626) – król Polski i Czech syn Kazimierza III i nieznanej z imienia żony tego króla.

Początki bywają trudne

Po śmierci swego ojca w wieku 26 lat przejmuje władzę.

W listopadzie 1609 r. przerywa proces integracji Wicekrólestwa Czech, z powodu braku możliwości innych działań dyplomatycznych. W kwietniu 1610 r. król rozpoczyna transportować armie do Skanii, aby przygotowały się na potencjalny atak na Niemcy.

Wojna z Niemcami

19 maja 1610 r. król wypowiada wojnę Niemcom.

7 lipca 1610 r. FKP z pomocą pomorskich flot wygrywają bitwę morską. Zostaje również wysyłana prośba o prawo przemarszu do króla Pomorza, które Krystyn III uzyskuje.

W sierpniu 1610 r. dało swoje znaki to, iż polska ludność skupiała się głównie na wojnie, przez co straciła czas na inne rzeczy, takie jak poezja czy sztuka, co w zdestabilizowało sytuację w państwie.

W styczniu 1611 r. pewien mnich oferuje pomoc w prowadzeniu polityki, na co polski król przystaje. Pod koniec lutego dość mocno narosły spory między klerem i mieszczanami, król postanowił stanąć po stronie kleru, przez co podnosi (za zgodą Kościoła) podatki. Mocno denerwuje to jednak mieszczan.

Na początku grudnia król dowiaduje się, że Łużyce zostały "nawrócone" na protestantyzm. W marcu 1612 r. król wdraża Politykę Narodowego Entuzjazmu, która sprawiła, że mieszkańcy Polski musieli wspierać wojsko z własnych kieszeni, co zmniejszyło koszt jego utrzymania.

11 kwietnia 1612 r. król wysłał posła do króla Niemiec Wenzela von Andechsa, by ten złożył mu propozycje pokojową, w której żąda przekazania sobie wyspy Zelandii, niezwykle bogatego miasta portowego - Lubeki oraz wypłacenia niewielkiego trybutu, na co przystaje.

Czasy pokoju

Pod koniec marca 1613 r. król Krystyn III udaje się na pielgrzymkę, by oczyścić się z grzechów. Miesiąc później na dworze królewskim zostaje zatrudniony nowy doradca - Krzesław Lipski. 5 czerwca 1613 r. wybucha rebelia magnatów.

Na początku kwietnia 1614 r. Bawaria zawiera królewski mariaż z Polską. Na przełomie czerwca i lipca Gdańsk "nawraca" się na protestantyzm, Kazimierz III zatrudnia nowego doradcę - Włodzimierza Kiślewskiego.

Zmiany na lepsze

W lipcu król zamienia doradcę Boguchwała Teńczyńskiego na Domana Chodeckiego; zaczyna się stabilizacja w kraju. W sierpniu inkwizycja zostaje wysłana do Cedyni by znowu nawrócić ją na katolicyzm.

10 grudnia 1614 r. wprowadza reformę prawa morskiego. Natomiast w maju 1615 r. Cedynia zostaje nawrócona na Katolicyzm. 1 lutego 1616 r. wyspa Lolland samoistnie nawraca się na katolicyzm, przedstawiciel szlachty z Podlasia prosi króla o zaprzestanie nadużyć władzy w tym regionie. Następnie Krystyn III koncentruje się bardziej na handlu lubeckim, na koszt handlarzy działających w rejonie Krymu.

Na początku października 1616 r. król Krystyn III wysyła swoich agentów by sfabrykowali roszczenia do Żmudzi. W połowie czerwca 1617 r. król Krystyn III nakazuję budowę trzech średnich statków. A w październiku 1617 r. roszczenia do Żmudzi zostają sfabrykowane; król rozpoczyna fabrykowanie roszczeń do Troków.

W styczniu 1618 r. w Hamburgu zostaje ogłoszony nowy kardynał z Polski; Lotaryngia prosi Polskę o pomoc w wojnie, a w połowie kwietnia 1618 r. wojska polskie pod wodzą Krystyną III docierają do Burgundii i rozpoczynają oblężenie Churu.

W czerwcu 1618 r. król Krystyn III wysyła misjonarzy do Truso. 18 sierpnia 1618 r. z powodu sporów opinii religijnych zadowolenie kleru znacznie się obniża, z tego powodu król nadaje im nowe przywileje. 2 stycznia 1619 r. Krystyn III nadaje przywileje handlowe w Wołogoszczy. W marcu 1619 r. następuje koniec inkwizycji w Truso; Krystyn III wysyła handlarza z Krymu by importował towary z Morza Północnego, sprowadzając tym samym do Polski egzotyczne dobra z Nowego Świata.

27 marca 1620 r. król wysyła swych agentów na Pomorze aby sfabrykowali roszenia do Warnowii. W styczniu 1621 r. ma także miejsce ogromny wzrost przychodów do polskiego skarbca. 4 kwietnia 1621 r. król wysyła inkwizycje do heretyckiego Słupska, aby go nawrócić na katolicyzm.

Na początku roku 1622, król Krystyn przygotowując się do wojny postanawia wzmocnić swoją 4-tą armię o kilka dodatkowych regimentów. W lutym z kolei, król Pomorza Gierołt I któremu najprawdopodobniej nie podobało się to, że Polacy posiadają monopol w handlu lubeckim, postanawia nałożyć na Polskę embargo, po kilku dniach takie same embargo narzuca na Pomorzan Polska. 2 Maja natomiast, niejaki Christian Dertpold staje na czele buntowników z Lubeki, wypowiadając posłuszeństwo. Rebelia ta po kilku trudnościach, ostatecznie została stłamszona niemal rok później przez Pomorzan. Pod koniec tego samego miesiąca, na dwór Krystyna III dociera także informacja o udanej wyprawie dookoła świata.

W sierpniu 1623, do króla dotarła informacja o tym, że mieszkańcy niedawno zbuntowanej Lubeki, są w tej chwili w większości protestanccy.

Wojna z Chorwatami

Na początku kolejnego roku, król Polski zostaje wezwany do wojny z Chorwacją, przez króla Bawarskiego. Król Krystyn postanowił odpowiedzieć (cała historia tej wojny jest opisana w tym artykule). W okolicach wakacji do Polski przywędrowała technologia administracji wojskowej, dzięki której armia została przeorganizowana.

Rok później, Krystyn III uznaje że dostatecznie dowiódł swojego prawa do korony i postanawia zająć się czymś innym. Wysyła on też na ziemię Kaliską misjonarzy, by nawrócili oni ludzi na katolicyzm.

W styczniu 1625, do króla dociera informacja o nawróceniu ziemi kaliskiej na katolicyzm. W listopadzie król postanawia zaadoptować technologię metalurgii, przez co obróbka żelaza staje się o wiele łatwiejsza.

Śmierć

Po zakończeniu wojny z Chorwatami król Krystyn III umiera w Krakowie w 1626 z przyczyn naturalnych.

Władcy Polski
Piastowie książęta Polan: ChościskoPiast
wielcy książęta Polan: Siemowit Okrutny
królowie Polski: Masław IMieszko IMasław II PółrękiJanko NieprawyMieszko II WielkiKarol
Mazowieccy Krystyn I ZdobywcaKazimierz I StaryGertrudaWielisław IWielisław II ŚmiałyStefan WielkiGierołt IPaweł IPaweł IIGierołt IIBoguchwał ŚmiałyZwinisława Okrutna
Lubomelscy Mirosław BratobójcaJacek MądryMiłobrat SzalonyKrystyn II Wielki Kazimierz IIKazimierz IIIKrystyn III Helena IScholastyka I

Królowie Czech
Piastowie (1082 - 1209) Mieszko IKarolPrendota I CzeskiMieszko IIPrendota IILudmiła Nieludzka
Welfowie (1209 - 1399) Patryk I TłustyMieszko IIIPatryk IIWawrzyniec IPatryk III MądryWawrzyniec II WielkiOdon WielkiWawrzyniec III Bez Ziemi
Mazowieccy (1399 - 1424) Zwinisława Okrutna
Lubomelscy (1424 - nadal) Mirosław BratobójcaJacek MądryMiłobrat SzalonyKrystyn II WielkiKazimierz IIKazimierz IIIKrystyn IIIHelena IScholastyka I