FANDOM

Królestwo Armenii - Koptyjskie państwo powstałe przed 867. Obecnym królem Armenii jest Mkhitar I Rubenid, który zapoczątkował rządy dynastii Rubenidów w Armenii. Graniczy z m.in odrodzoną w podobnych okolicznościach Gruzją.

Historia

Pierwsze wzmianki o państwie Armeńskim pochodzą z 867 roku, kiedy to leżała ona na wschodzie Azji Mniejszej i była niewielkim księstwem, które nie mogło zagrozić potędze Biznacjum. W tamtym okresie władcą Armenii był książę Ashot IV.

Kolejny wzmianki o Armenii (już jako królestwie) pochodzą z początku X wieku, kiedy to była ona pod silnym naporem muzułmanów (podobnie jak Gruzja).

W I połowie X wieku Armenia została podbita najprawdopodobniej przez państwo Saffaridów.

W II połowie X wieku nową potęgą w regionie stało się państwo Abbasydów, a Armeńczycy nadal pozostawała w niewoli, lecz tym razem na terenach zajmowany kilka dekad wcześniej przez Armeńczyków panowali Ariborzidzi.

Na początku XI wieku sytuacja w regionie pozostała ta sama, a Armeńczycy byli nadal w niewoli.

W I połowie XI wieku Armeńczycy nadal pozostawali w niewoli. Ich tereny okupowali ponowni Saffaridowie.

W II połowie XI wieku Armeńczycy znajdowali się pod okupacją Kalifatu Erdemidów.

W I połowie XII wieku Armeńczycy zdołali wyzwolić się z niewoli i utworzyć państwo (satrapię) na terenie pierwotnie do nich należących (wschodnia Azja Mniejsza).

W II połowie XII wieku państwo Armeńskie znacznie się rozrosło. W tym okresie jego władcą był Satrapa Nard II.

W I połowie XIII wieku państwo Armeńczyków ponownie upadło. Na jego miejscu powstało kilka mniejszych państw.

Ok. roku 1300 tereny prawnie należące do Armeńczyków były okupowane przez Abbasydów.

W I połowie XIV wieku Armenię okupował Iłchanat.

W okolicach 1400 roku tereny Armeńskie zajmowało państwo Trebizondów.

W I połowie XV wieku Armenię okupowali Timurydzi.

W II połowie XV wieku Armeńczycy wyzwolili się spod panowania Timurydów w wyniku rozpadu ich imperium. Pierwszym władcą powstałej po niemalże 200. latach Armenii został Mkhitar Rubenid.

Znani władcy Armenii

  1. Książę Ashot IV
  2. Satrapa Nard II
  3. Mkhitar Rubenid

Więcej z Fandomu

Losowa wiki