FANDOM

Kazimierz Lubomelski (ur. 1559 w Krakowie, zm. ???) - król Polski i Czech od 1581 roku.

Wczesne życie

Urodził się w maju 1559 roku jako pierwszy syn (drugie dziecko) króla Kazimierza II.

Przez pierwsze kilka lat mieszkał razem z ojcem i matką na Wawelu, gdzie od najmłodszych lat był przygotowywany na objęcie korony po śmierci swojego ojca.

Panowanie

Polityka wewnętrzna

Bunt Mycielskiego

W czerwcu 1581 roku zmarł po 60-letnim panowaniu stary król Kazimierz II. Władzę po nim objął jego 22-letni syn - Kazimierz. Opozycja, której przywódcą był Imram Mycielski, widząc osłabienie stabilności rządów w okresie przekazania władzy postanowiła wywołać bunt. 9-tysięczne siły zdradzieckich buntowników zebrały się w Przemyślu. Młody król w celu zduszenia rebelii w zarodku wysłał stacjonującego dotąd w Zemplen Jerzego Reja, który wraz ze swoją 28-tysięczną armią pokonał pod koniec lipca opozycjonistów pod Przemyślem. 22 sierpnia armie lojalne królowi ostatecznie rozbijają niedobitki Mycielskiego w bitwie pod Maramaros.

Polityka zagraniczna

Podbój Emiratu Pesztu

Młody król postanowił nie rezygnować ze planów swojego ojca i 15 września rozpoczął świętą wojnę przeciwko Emiratowi Pesztu. Armia Twardomira Szafrańca została skierowana na Peszt, gdzie stacjonowała maleńka armia emira. Druga polska armia pod dowództwem Jerzego Reja dostała rozkaz zdobycia Szabolcs. Pod koniec października w bitwie o Peszt wojsko polskie całkowicie rozbija muzułmanów pod wodą Miklosa Beleznaya. W listopadzie kapituluje wroga załoga w mieście Szabolcs. Wojna kończy się pokojem 4 czerwca 1582, na mocy którego ziemie emiratu zostają włączone do Polski.

W lipcu 1582 władca wysyła na ziemie byłego emiratu Inkwizycję, by jak najszybciej nawrócić na katolicyzm tamtejszą ludność.

27 października 1583 królowi rodzi się syn - Krystyn.

W lutym 1584 król reformuje armię, zamieniając Piechotę Tercio na tzw. Piechota Szarżującą.

W kwietniu do Polski powrócili kaznodzieje ze Skandynawii, którzy zaczęli ponownie nawracać ludność kraju na protestantyzm.

15 lipca 1584 do króla przybyli chłopi z petycją, którą ten odrzucił, co doprowadziło do wybuchu buntu, który wkrótce został stłumiony przez armię Jerzego Reja.

19 października 1584 król wchodzi w sojusz, wymierzony w chcące uzyskać Hamburg Królestwo Niemiec, z Lotaryngią.

1 listopada 1584 Kazimierz przyjmuje propozycję mariażu od króla Lotaryngii.

Pod koniec 1584 roku Inkwizycja zakończyła nawracanie terenów byłego emiratu, z tego powodu 28 grudnia tego roku król utworzył na Węgierskich terytoriach wasala - Księstwo Węgier, a na jego władcę obrano pochodzącego za tamtejszej dynastii, która przeszła na Katolicyzm - Alberta.

23 lutego 1585 książę Węgier i król Kazimierz III zawierają mariaż.

3 kwietnia 1585 król wprowadza ulepszony system odwadniający. Tego samego dnia władca finansuje w Sandomierzu budowę pierwszej w kraju Manufaktury Tekstyliów.

3 lutego 1586 król podnosi wyższy poziom stabilności, który sprawia większe dochody z podatków i większą stabilizacje kraju.

9 marca 1586 król wyrusza na pielgrzymkę do Rzymu, gdzie tam papież udziela mu rozgrzeszenie grzechów.

25 czerwca 1586 wprowadza nową monarchię Administracyjną. Co oznacza koniec monarchię Despotycznej.

19 lipiec 1586 kupcy z morza Czarnego mają pewne problemy i proszą króla o pomoc król chętnie im pomocy tej udziela.

2 stycznia 1587 efekty polityki religijnej sprawiają dobre relacje z Kościołem, a także zazdrość europejskich monarchów o politykę religijną.

11 marca 1587 król wysyła swych agentów na Pomorze, aby swabrykować roszczenia do Miśni. A także dyplomatów, aby poprawili relacje Rusią Kijowską.

2 stycznia 1588 Polska zyskuje nowego kardynała pochodzącego ze Skanii.

29 stycznia 1588 Władysław Odrowąż znany filozof i doradca królewski stwierdza, że żadna teoria opisująca rzeczywistość nie jest możliwa i wiedzę można pozyskać jedynie podczas doświadczenia, król wykorzystuje jego teorię w celach propagandowych, aby pozyskać prestiż do budowy swej legitymacji.

24 maja 1588 powrócenie protestanckich kapłanów do Truso i nawrócenie miejscowej ludności z powrotem na protestantyzm. I rozpoczęcie nawracania ludności Słupska z powrotem na protestantyzm. W odpowiedzi król wydaje akt ustawiania odpustu, który gwarantuje zawieszenie kar za swoje wyznanie innowierców i mają prawa takie same prawa jak Chrześcijanie.

16 lipca 1588 król wprowadza kolejny etap do reformy morskiej są to Galeony, które zostały utworzone przez obniżeniu baku i wydłużenie kadłuba zmiany konstrukcyjne poprawiły długość i stabilność dzięki temu Galeon stał się lepszą platformą dla dział.

19 lipca 1588 kupcy z Krymu mają znowu problemy i proszą króla o pomoc król po raz kolejny chętnie im pomocy tej udziela.

14 września 1588 król szykuje się do wojny z Bułgarią i kieruje swe siły nad granicę Polską - Bułgarską.

2 stycznia 1589 król wypowiada wojnę Bułgarii.

18 stycznia 1589 rozpoczęcie oblężenia pierwszej Bułgarskiej twierdzy.

1 marzec 1589 zdobycie pierwszej Bułgarskiej twierdzy.

20 lipca 1589 zdobycie dwóch kolejnych Bułgarskich twierdz.

13 sierpnia 1589 wygrana bitwa z Bułgarami.

6 września 1589 zdobycie kolejnych Bułgarskich twierdz.

11 grudnia 1589 wygranie wojny z Bułgarią zdobyte na wojnie tereny de iure ziemie Węgier zostają przekazane księstwu Węgier po za tym król żąda jednorazowego trybutu wysokości 77 dukatów oraz wojennych reparacji.

16 grudnia 1589 zaakceptowanie władcy Bułgarii na warunki Kazimierza.

2 stycznia 1590 król wprowadza etap do reformy naukowej ekstrymentancje, która polega na zaprzestaniu paczenia się na dokonania naszych przodków tylko na paczenia się na świat i jego technologie dzięki temu szybciej są odkrywanie nowe technologie. Wybór Kazimierza nowej reformy, która jest reforma gospodarcza.

2 luty 1590 wasal księstwa Węgier prosi o status swój marchii król na to się zgadza.

21 lipca 1590 jeden ze statków kupieckich zatonął podczas sztormu na morzu Bałtyckim tracąc cenny ładunek futrami z Rusi Nowogrodzkiej korona traci zainfestowane pieniądze na futra.

11 września 1590 śmierć doradcy króla Władysława Odrowąża znanego filozofa i doradce królewskiego. Kazimierz wybiera na jego następce Sedzieja Rala z Łużyc naukowca, który poprawia skuteczność gospodarki Polski.

8 stycznia 1591 pojawiały się głosy iż Polska konferencja wobec ilości kosztem jakości była głupia, że doprowadzi do kryzyzu przywództwa bądź też sprawi iż Polska armia stanie się pośmiewiskiem głosy te były jednak błędne Polska wielka armia pozwoliła na odkrycie wielu talentów Polskich wojskowych zapewniając Polsce lepszą organizacje. Dzięki temu Kazimierz może wynająć nowego doradcę Dobiesława Chodeckiego organizatora armii.

25 stycznia 1591 rozpoczęcie organizowania trzeciej armii królewskiej.

3 luty 1591 nawrócenie ponowne Słupska na protestantyzm i rozpoczęcie nawracania na protestantyzm Kalisza. Poprawa relacji między królem, a mieszczanami. Rozbudowa armii w garnizonie stolicy.

4 luty 1591 szlachta traci coraz więcej na znaczeniu.

12 kwietnia 1591 król powołuje do trzeciej armii królewskiej dziesięciu regimentów piechoty, czterech regimentów kawalerii i dwóch regimentów artylerii.

5 maja 1591 niepowodzenie dyplomatów w Rusi Kijowskiej i niepoprawienie swych relacji.

1 czerwca 1591 aktywność Szwedzkich agentów w celu swabrykowania roszczeń do Wołogoszczy.

25 lipca 1592 Polscy skarbnicy argumentują, że Polska jest zmuszona do wprowadzenia pewnych zmian w sferze gospodarczej przydało, by się także umocnić urząd mistrza monety król zgadza się argumenty skarbników.

6 września 1592 król wprowadza pierwszy etap reformy gospodarczej poprzez wprowadzenie biurakatycznej - administratycznej systemu zarządzanego przez królewskich urzędników znacząco podniesie skuteczność ściągania podatków.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki