FANDOM

Janusz Lubomelski (ur. 1245 w Opolu, zm. 4 lutego 1285 w płockim lochu) - książę śląski jako Janusz II.

W 1264 roku Janusz wraz z księżną kujawską wystąpił przeciwko królowi Wielisławowi II żądając wprowadzenie systemu elekcyjnego w królestwie Polski. Bunt jednak nie trwał długo, przeważające siły lojalne wobec Mazowieckiego stłumiły rebelię, a sam Janusz trafił do lochu.

Sytuację tę wykorzystał w 1270 roku jego siostrzeniec - Spytko, który widząc słabość krewniaka najechał jego ziemie by odbić Opole. Niebawem jednak szczęście odwróciło się od księcia małopolskiego i on również został aresztowany przez Wielisława.

Sytuacja zmieniła się jednak po śmierci tego króla, i wstąpieniu na tron jego syna - Stefana, który zadecydował o wypuszczeniu Janusza II z więzienia. Spowodowane było to chęcią równoważenia potęgi Lubomelskich i budowaniu napięć pomiędzy krewniakami ze Śląska i Małopolski.

Janusz niebawem otrzymał również honorowy tytuł królewskiego cześnika, a także król Stefan powierzył mu zadanie wychowanie swojego pierworodnego syna - Gierołta.

W 1283 roku w wyniku centralizacyjnej polityki wewnętrznej Stefana wybucha bunt. Spiskowcy wypowiadają posłuszeństwo swojemu królowi chcąc na tron wynieść jego siostrę - Dobrawę. W 1284 do owego powstania dołącza Janusz II wraz ze Spytkiem III z Małopolski. Dzieje się to jednak zbyt późno i nie są w stanie przechylić już szans na swoją stronę i przegrywają.

Po raz kolejny Lubomelscy trafiają do lochu i tym razem przezorny Stefan odbiera im tytuły książęce.

Książęta Śląska
Mojmirowice (873 - 889) Roscisław Śmiały
Golęszycy (889 - 900) Bolko GolęszyckiWawrzyniec Cieszyński
Borkowic (905 - 1050) Przybor I BorkowicWitosz I BorkowicPrzybor II BorkowicWitosz II BorkowicWacław Borkowic
Czarnkowscy (1050 - 1072) Stanisław z Czarnkowa
Piastowie (1072 - 1135) Stanisław II DzieckoGotfryd ŚląskiŻegota PiastPrzybor III PiastBeata PiastównaRyksa Śląska
Mazowieccy (1166 - 1199; 1211-1241;) Kazimierz I WielkiGertruda IWielisław IWielisław II Śmiały
Książęta-arcybiskupi (1199 - 1211) Wincenty GozdawaMściwój Arcybiskup
Lubomelscy (1241 - 1284) Sędzimir ŚląskiJanusz II Lubomelski
Walka o władzę pomiędzy Lubomelskimi, Pyrzyckimi, Śrem i Mazowieckimi (1284 - 1348 Jacek PyrzyckiGrzymisława PyrzyckaAdleta MazowieckaBożena PyrzyckaSpytko I ŚląskiCzyrzniech Śrem
Lubomelscy (1348 - 1444 ) Gniewomir IZbyszko IMirosław I Bratobójca

Więcej z Fandomu

Losowa wiki