FANDOM

Interwencja polska lub I wojna polsko-lędziańska - wojna prowadzona w latach 880 - 881, w której władca Polski, Siemowit, wykorzystał konflikt Moraw i Lędzian w celu zdobycia bogatego Krakowa.

Geneza wojny

Na początku roku 880 Siemowit I, zaniepokojony wzrostem potęgi rodu Lechowiczów, rozesłał wici celem zebrania sił na planowaną wyprawę przeciw Lędzianom. Na wezwanie Siemowita stanęło ponad tysiąc wojów z ziem bezpośrednio mu podporządkowanych, zaś zaś książęta Sobiesław i Gościmir wysłali po pięciuset wojów. Plemiona Lędzian toczyły w tym czasie wojnę ze swoim zachodnim sąsiadem - państwem wielkomorawskim. Kwestią dyskusyjną pozostaje czy Siemowit działał w porozumieniu z królem wielkomorawskim, czy chciał jedynie wykorzystać zamieszanie na południu by powiększyć swoje wpływy i terytorium.

Oblężenie Krakowa

Rozproszone siły polskie skierowały się na stołeczny gród Lędzian - Kraków, korzystając z faktu ,że ich wojska były uwikłane w potyczki na zachodzie. Pierwsze polskie oddziały dotarły do Małopolski pod koniec stycznia, gdzie napotkały niewielkie siły Lędzian rozgromione w potyczce pod Jędrzejowem. Po dotarciu pod wały Krakowa reszty sił polskich, Siemowit I rozpoczął oblężenie grodu. Oblężenie trwało niemal cały rok, a głód i choroby zmusiły Kraków do poddania się dopiero na początku września. Wśród jeńców których udało się pojmać po zajęciu Wawelu znalazła się córka księcia Lędzian, Scholastyka.

Wyprawa na Morawy

Po tym sukcesie ogromna, dwutysięczna armia polska wyruszyła na Morawy by wytropić i zniszczyć działającą tam armię Lędzian. Mijając zajęte przez Lędzian morawskie grody na ziemi cieszyńskiej armia dotarła aż do Ostrawy, pod którą zastano niecałe czterysta obozujących lędziańskich wojów. Choć broniący się na defensywnym terenie Lędzianie zadali spore straty Polakom, ostatecznie zostali całkowicie zgnieceni.

Epilog wojny

Siemowit, zabezpieczywszy swoją zachodnią flankę przed ewentualną odsieczą wojsk nieprzyjaciela, skierował swoje wojska do Małopolski, gdzie dotarł w grudniu i od razu przystąpił do oblężenia miejscowych grodów. W 19 stycznia 881 roku padł Tarnów, a 8 marca Jędrzejów. W międzyczasie do zamieszania dołączyli się Chazarowie, najeżdżając wschodnie terytoria Lędzian. W tej sytuacji walczący na trzy fronty książę Lędzian Lechosław, nie widząc innego wyjścia, poddał się i przyjął warunki króla Siemowita.

Skutki wojny

Na mocy pokoju zawartego między Lechosławem ,a Siemowitem Kraków i okoliczne ziemie zostały przekazane pod panowanie polskie, umacniając pozycję młodego Królestwa Polski w rejonie zachodniej słowiańszczyzny.

Wojna lędziańsko-morawska oraz interwencja polska doprowadziły do załamania się rosnącej potęgi państwa Lechowiczów. Również dla Wielkich Moraw było to wyczerpujące doświadczenie, które pozwoliło na uniezależnienie się Dolnego Śląska oraz przypieczętowało upadek tego niegdysiejszego hegemona regionu. Upadek dwóch największych konkurentów pozwolił Polsce na późniejsze zdominowanie zachodniej słowiańszczyzny. Według części historyków, jest to najistotniejsza z Wojen Zjednoczeniowych.