FANDOM

II wojna polsko-lędziańska - konflikt zbrojny (890 - 891) pomiędzy królem polskim Siemowitem I a władcą Lędzian Witoszem, którego powodem były polskie pretensje do ziemi sandomierskiej.

Przebieg wojny

Wojna rozpoczęła się 16 maja 890 roku, kiedy Siemowit I, wykorzystując aktualne problemy Lędzian, przypuścił atak na ich małopolskie posiadłości. Powołane siły władca Polski skierował bezpośrednio do Sącza, gdzie stacjonował niewielki oddział lędziańskich wojów, który został rozgromiony 15 lipca pod Szczyżycami.

Dwa tysiące polskich wojów, które spadło na Małopolskę szybko rozpoczęło oblężenia Sącza i Sandomierza. W kwietniu 891 roku padł Sandomierz, zaś w maju Sącz oraz kilka pomniejszych grodów. W obliczu zdecydowanej przewagi polskiej i walk na kilku frontach, władca Lędzian zgodził się na przekazanie Polakom Sandomierza.

Skutki

Wojna polsko-lędziańska stanowiła część wydarzeń, które doprowadziły do upadku dynastii Lechowiczów i przejęcia władzy nad Lędzianami przez ruski ród Lyakhovichów. Ostatni przedstawiciele rodu Lechowiczów znaleźli schronienie na dworze królów polskich.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki