FANDOM

II Święta Wojna o Polskę - konflikt zbrojny pomiędzy Wysokim Kapłanem Elekiem i Wojami Peruna, a Królestwem Polski i Zakonem Templariuszy.

Przebieg

Dnia 10 października roku 1315, na dwór króla Stefana przybyła wiadomość od Wysokiego Kapłana Eleka z wypowiedzeniem II Świętej Wojny o Polskę.

13 stycznia 1316 roku do Grodna wkroczyły siły Wysokiego Kapłana, liczące około 1200 ludzi. Starli się oni tam z niewielkimi siłami księcia grodzieńskiego, po czym przeszli oni do Podlasia. Pokonali oni tam resztki sił księcia.

W tej sytuacji król Stefan postanowił podzielić swa armię na pół, aby jedna zaatakowała siły pogańskie, a druga skierowała się do Czerska by całkowicie stłumić rewoltę chłopów na Sandomierszczyźnie.

15 lutego 1316 roku doszło do bitwy pod Sejnami. Zakończyła się ona zwycięstwem Polaków. 14 marca tego samego roku do Polski wkroczyli Wojowie Peruna. W tej sytuacji król wezwał na pomoc Zakon Krzyżacki, a 3 kwietnia swoją pomoc zaoferował Zakon Templariuszy. Władca Polski oczywiście tą pomoc przyjął.

Bitwa z Wojami Peruna rozegrała się pod Drohiczynem 7 czerwca 1316 roku. Siły Królestwa Polski, Zakonu Krzyżackiego i Zakonu Templariuszy bez problemu pokonały około 4500 pogańskich wojowników.

W roku 1319 podjęto mizerne w skutkach próby zmienienia wyniku wojny na korzyść pogan. Liczące mniej więcej 3500 ludzi, siły pogańskie zostały jednak rozbite 6 stycznia tego roku, a Wysoki Kapłan Elek był zmuszony do kapitulacji.