FANDOM

III wojna polsko-lędziańska - konflikt o Sącz, który trwał w latach 893 - 894 pomiędzy królem Polski Siemowitem I Okrutnym a władcą Lędzian Bronisławem Lyakhovichem.

Geneza wojny

Na początku 893 roku nowy władca Lędzian, Bronislav przypuścił atak na państwo wielkomorawskie mając nadzieję na uzyskanie ziemi cieszyńskiej. Król Polski Siemowit, wykorzystując walkę swych rywali w regionie lechickim, postanowił uderzyć na Lędzian i uzyskać ziemię sądecką.

Przebieg wojny

5 lipca 893 roku król Polski Siemowit podejmuje decyzję o wyprawie na Sącz i rozsyła wici do swych poddanych. Na jego wezwanie stawia się ponad dwa i pół tysiąca wojów. Wysyła także zapytanie do swego sojusznika, wodza Serbołużyczan, jednak ten odmawia udzielenia pomocy.

Korzystając na tym, że wojska Lędzian zaangażowane są w kampanię na ziemi cieszyńskiej, wkracza na ziemię sądecką i już 8 listopada zdobywa Sącz, w połowie grudnia Szczyrzyce, a na początku stycznia 894 roku bez większych strat opanowuje całą prowincję. Zdobywszy kontrolę nad celem kampanii wyrusza w kierunku Cieszyna, natrafiając 25 lutego 864 roku pod Jabłoskowem na znacznie mniejsze, liczące zaledwie tysiąc dwustu wojów wojska Lędzian. Do bitwy dołączają wojska morawskie i sprzymierzone siły z łatwością rozgramiają armię Lyakhovicha. Po rozgromieniu niedobitków pod Brzeskiem, książę Lędzian musi pogodzić się z porażką i przekazuje Siemowitowi władzę nad Sączem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki