FANDOM

Humbert (ur. 1049, zm. 1110) - krótko panujący król Pomorza w latach 1108 - 1110. Pochodził z dynastii Piastów, choć jego ojciec był przedstawicielem lokalnego śląskiego rodu Czarnkowskich. Humbert był pierwszym królem pomorskim po zerwaniu unii z Polską

Sytuacja Pomorza przed panowaniem Humberta

Podczas panowania Janko Nieprawego i regencji Mafaldy, Pomorze znacznie się usamodzielniło, głównymi inicjatorami tych zmian byli Piastowie Braniborscy (książęta Sędziej i jego syn Dobrogost), którzy zażądali w 1056 roku (wraz z księciem Pomorza Zachodniego Siemowitem) ustanowienia senioratu. Ze względu na już trwające bunty niemalże wszystkich polskich wasali, Mafalda przystaje na to. Zgadza się też na kolejne rozluźnienie wpływu korony na terenie Pomorza, król polski rządzi praktycznie już tylko oficjalnie. Niedługo po wstąpieniu Mieszka II Wielkiego na tron Polski i Pomorza książę braniborski Dobrogost rozpoczyna rebelię w celu ustanowienia senioratu w Polsce, by jako najstarszy żyjący Piast móc zdobyć władzę po śmierci Mieszka także w Polsce. Rebelia jednak upada z powodu zdrady sojuszników Dobrogosta, którzy nie przyłączyli się do jego buntu.

Panowanie Humberta na Pomorzu

Mapa kar.1

Terytoria Pomorza w czasie panowania Humberta (kolor zielony)

Za panowania Humberta, tak jak wcześniej Mieszka, władza królewska praktycznie nie istniała. Najsilniejszą pozycje mieli książęta braniborscy. Humbert przed objęciem tronu nie posiadał żadnej domeny własnej, dlatego pomorscy książęta oddali mu baronie w Zerbst i miasto Anhalt. W dodatku był on w sędziwym wieku, więc w każdej chwili władzę mógł objąć Lambert Piast, a w razie śmierci tegoż Karol I, władca Polski i Czech. Humbert nie nacieszył się długo władzą, gdyż zmarł zaledwie dwa lata po objęciu władzy na Pomorzu. Jego królestwo było słabe, a wewnątrz państwa powstawały frakcje możnych i bardzo silnych książąt.

Królowie Pomorza
Piastowie Masław I PółrękiJanko NieprawyMieszko WielkiHumbertMasław II MądryAnna Sprawiedliwa
Lisy WojutaKrzesław
Legniccy MiłoszSulistryjWojsława Stara
Welfowie Mirosław IKarol SprawiedliwyMirosław II MłodySulisław GrubyStefan OtyłyNadziejaBoguchwał PijakJanko II WelfRyksa WelfMirosław III WelfSulisław II WelfGierołt WelfAnna Welf