FANDOM

Gniezno - miasto będące stolicą Polski od 879 do 1122 roku.

Początki

Początki Gniezna nie są do końca znane datuje się, że powstała tam mała osada już w VIII wieku. Pewne jest jednak to, że w 879 roku odbyła się tam koronacja Siemowita I. Wiele lat później powstała tu Armia Królestwa Polskiego stworzona przez króla Masława I.

Chrystianizacja

Do Gniezna od 921 roku przyjeżdżali misjonarze z innych krajów, ale dopiero 10 lipca 934 roku król przyjął chrzest właśnie w Gnieźnie. Tu też udał się zamach na jego życie, lecz jego następcą udało się utrzymać chrześcijaństwo w Polsce.

Lata harmonii

Gniezno przez wiele lat kwitło i widać w tym było wielką pracę polskich królów. Jednak za panowania Janka I Nieprawego w Gnieźnie miało miejsce wielkie trzęsienie ziemi, które zostało spotęgowane przez ulatnianie się palnego gazu spod ziemi, które mieszkańcy uznali za diable płomienie. Zburzyło rynek miasta i spaliło połowę domów które znajdowały się w okolicy. A samego króla czart wziął ze sobą. Po tym z nieba spadł deszcz, a po nim ziemia cudownie się "zrosła". Lata szczytu świetności Gniezna to rządy Mieszka II Wielkiego, wtedy przybywali tam ludzie od Hamburga, aż po Truso.

Ostatnie tchnienie

W 1122 roku Karol I przeniósł stolicę do położonego na południe Kalisza, tłumacząc się tym, że jest on bezpieczniejszym miejscem dla niego i jego dworu. Liczni mieszczanie w Gnieźnie chcieli nakłonić władce do powrotu do tego miasta, lecz nadzieja tego zginęła po udanym buncie Krystyna I, kiedy to stolicą obrał sobie wyniszczony Płock.

Średniowiecze

Gniezno przez resztę średniowiecza było stolicą książąt Wielkopolski, jednakże w XIV wieku, królowie polski z dynastii Mazowieckich, zagarnęli Gniezno do swojej domeny.