FANDOM

Gertruda Lubomelska - księżna Małopolski od roku 1296, córka księcia Spytka II oraz siostra Spytka III .

Zdobycie władzy

Po śmierci Spytka III wstępuje na trony Krakowa i Sącza Gertruda. Poślubia ona syna Starosty Republiki Pruskiej i z pomocą sił swego teścia odbiera tytuł księcia Małopolski Władysłwowi Brzosowi.

Bunt przeciw królowi Stefanowi

W 1300 roku księżna Gertruda i książę Kunik z Moraw wypowiedzieli Stefanowi rebelię. Ich celem było osadzenie na tronie syna Kunika, Alesa. Pod Zebrzydowicami siły królewskie atakują Małopolan, znajdujących się na defensywnej pozycji. Wkrótce na odsiecz sojusznikom przybywają Morawianie wyrównując szanse. Mimo to, bitwa nie była zbyt zaciekła, a wojska lojalistów pokonują buntowników. W 1305 r. do buntu dołącz księżna Bożena ze Śląska. Armie królewskie pokonują siły śląskie w bitwie pod Henrykowem, co zmusza oportunistów do poddania się. Wszyscy oni zostali wtrąceni do lochu, a ich tytuły książęce zostały im odebrane. Tytuł księcia Malopolski ponownie przypada Władysławowi Brzosowi.

Trzecie panowanie Gertrudy w Małopolsce w latach 1325 - 1328

W 1325 roku Gertruda zbuntowała się przeciw Gaudentemu synowi zmarłego już Władysłwa. Wojnę szybko wygrała i przejeła ponownie władzę na Małopolsce. Gertruda nie kryła się ze swoimi ambicjami stania się władczynią nie tylko Małopolski ale także całego kraju. W 1326 roku przylączyła się do buntu przeciw królowi Pawłowi I w celu osadzenia na tronie księcia Wańka. Bunt został stłumiony w 1328 roku, Gertruda traci tytuł, który zostaje przekazany w roku 1337 Odonowi Lubomelskiemu.

Książęta małopolscy
Brzescy (897 - 1038) Mieszko IPrzyborMieszko IIAnna BrzeskaMściwój
Czartoryscy (1038 - 1139) Jarosław IJarosław IIJanko ISnowidJanko II
Jasielscy (1139 - 1155) Prendota I
Brzozowscy (1155 - 1200) ŚwiętopełkWojuta
Jasielscy (1200 - 1252) Prendota I (drugi raz) • Prendota II PtasznikPrendota IIINawoja
Lubomelscy (1252 - 1284) Spytko ISpytko IISpytko III
Czas wojen (1284 - 1310) WładysławGertrudaWładysław (drugi raz) • Gertruda (drugi raz) • w domenie królewskiejWładysław (trzeci raz) • Wszemiła
Lubomelscy (1323 - 1424) GaudentyGertruda (trzeci raz) • w domenie królewskiejOdonStanisławaJacekMirosław Bratobójca

Więcej z Fandomu

Losowa wiki