FANDOM

Fryderyk I (ur. 1487, zm. 1553) - król Bawarii oraz Anglii w latach 1501 - 1553 z dynastii Karolingów. 

Życiorys

Urodził się w Bawarii jako syn Otta Karolinga. Na tron wstąpił po śmierci ojca w grudniu 1501 roku. Podtrzymał on sojusz z Polską zawiązany przez jego ojca i zaproponował polskiemu królowi królewski mariaż. Jego synem był Zygmunt (ur. 1521), późniejszy król Bawarii i Anglii.

Wojska króla bawarskiego brały udział w trwającej w latach 1513 - 1517 Wojnie Bałtyckiej walcząc po stronie polskiej.

3 grudnia 1548 wypowiedział wojnę Krzyżakom, którzy zajmowali de iure należący do Bawarii Linz. Wezwał on do niej swojego sojusznika, króla Polski Kazimierza II, który jednak z powodu chaosu w kraju oraz pobożności odmówił. Spowodowało to zerwanie sojuszu z Polską. Wojna zakończyła się zwycięstwem Fryderyka w 1549 oraz ostatecznym upadkiem państwa zakonnego.

W kwietniu 1552 do króla przybyli polscy emisariusze, chcący naprawić relacje z Bawarią.

Fryderyk I zmarł w roku 1553 pozostawiając tron synowi Zygmuntowi.

Stosunki międzynarodowe

Za jego panowania głównymi wrogrami Bawarii było Królestwo Pomorza i Cesarstwo Franków, sojusznikami natomiast Królestwo Polski (do 1548). Jako król Anglii jego wrogiem było też Królestwo Irlandii.