FANDOM

Ernest (1315 - 1387) - chan Węgier w latach 1341 - 1364 z dynastii Arpadów. Zorganizował wiernych sobie lojalistów i utworzył silne podstawy państwa węgierskiego na uchodźstwie.

Biografia

Ernest urodził się w 1315 r. Był trzecim synem chan Domoszla, lecz obaj jego starsi bracia zginęli - pierwszy, Urban, odpierając druga inwazję Mongołów (jak pamiętamy, dopiero trzecia zakończyła się katastrofą), a drugi, Elek, powiesił się po tym, jak popadł w depresję w związku z upadkiem Węgier. W efekcie kiedy jego ojciec zmarł, to Ernest przejął rządy nad tym, co z Węgier pozostało.

Skupił się on na utrzymaniu jedności swojego władztwa. Składało się ono z trzech, odseparowanych od siebie części - ziem nad Drawą, gdzie leżał rdzeń obecnych ziem węgierskich, z bagnistego ujścia Dunaju i miasta Gałacz, gdzie znajdowała się obecnie siedziba chana, oraz niewielkich ziem w górach Serbii. Dużym osiągnięciem Ernesta było utrzymanie tych terenów w jednej garści i zreorganizowanie lojalistów. Innym powodem do dumy było zachowywanie idealnej równowagi w relacjach z innymi tengryjskimi chanatami - Serbią, Chorwacją i Bułgarią.

Wreszcie jednak pojawił się ktoś łakomy na tron chana. Był nim muzułmański poszukiwacz przygód, niejaki Samir. Jego wojska bez większego problemu zgniotły opór wojsk Ernesta, dzięki czemu w 1364 r. w Gałaczu koronował się na sułtana Węgier. Sam Ernest zmarł w zapomnieniu w 1387 r.

Władcy Węgier
Chanat Węgier Arpadowie: Almos WielkiÁrpád I SprawiedliwyLinütika IÁrpád II OtyłyLinütika IILevente I BłogosławionyGyula I NieprawyLevente II WielkiLevente III WielkiLevente IV
Zapolyowie: Karol IFryderyk ŚmiałyKálmán Wielki
Vajlok: BartłomiejCsongor Nieprawy
Zapolyowie: Ferdynand
Ajtbajowie: ZoltánIzaakSylwester Wygnaniec
Vajlok: Augustyn
Zapolyowie: Karol IIAntoni I
Ógjallowie: Gazsi I
Vajlok: ZsoltGyula II OkrutnyJenőÁdárn Spowiednik
Miletyjczycy: Bardas Groźny
Arpadowie: Urban SzlachetnyKacperMateuszElek MądryDomoszló SrogiErnest
Sułtanat Węgier Amasidzi: Samir
Chanat Węgier Arpadowie: Antoni IIGazsi IIFranciszek
Jochidzi: ToghtogaBulughan I OkrutnyChulgetei CichyBulughan II
Marchia Węgier Andrássy: Albert IIJan I Andrássy