FANDOM

Chanat Nitry - tengryjskie państwo powstałe w II połowie XIV wieku po odparciu Inwazji Złotej Ordy.

Historia

Chanat Nitry został założony w II połowie XIV wieku po odparciu inwazji Złotej Ordy na Europę na terenach Karpackich. Stolicą nowopowstałego państwa została Nitra od której wzięło ono nazwę.

Przez pierwsze lata swojego istnienia nie wdawała się ona w konflikty z innymi państwami. Sytuacja ta zmieniła się dopiero w 1474 roku, kiedy to odrodzone Węgry wypowiedziały jej wojnę. Wojna ta została przez Nitrę wygrana. Dzięki niej zdobyła ona prowincję Bihar.

W latach 1482-1484 Nitra została skurczona o trzy prowincje podczas wojny polsko-nitrzańskiej.

W 1495 roku odrodzone siły Nitry zaatakowały Węgry. Wojna ta została wygrana przez Chanat Nitry, który zdobył prowincje Sopron, Pozsony, Hunyad i Maramaros, co znacznie poprawiło jego sytuacje geopolityczną, gdyż największy wróg Nitry - Chanat Węgierski - został ograniczony do zaledwie jednej prowincji.

W 1502 roku w trakcie I wojny Karpackiej Nitra na rzecz Polski utraciła prowincję Maramaros.

W 1505 roku Nitra zwyciężyła Bułgarię, zdobywając prowincję Oltenia, Maros oraz Tirgoviste. Dzięki temu zrekompensowała ona straty poniesione w trakcie wojny z Polską.

Nitra-0

Maksymalny zasięg terytorialny Nitry, w 1526 roku.

Lata 1505 - 1525 to okres pokoju i stabilności.

W 1525 Nitrę zaatakowały Węgry, które uległy jej w 1526.

W 1526 roku, niedługo po zakończeniu wojny z Węgrami, osłabienie Nitry wykorzystała Bułgaria, która zaatakowała Chanat Nitry. Inwazja zakończyła się zwycięstwem Bułgarii w 1528 roku. Bułgaria zdołała zagarnąć Nitrze kilka prowincji.

1528, Chorwacja wypowiada wojnę Nitrze. Po przegranej Nitry w 1529 w wojnie z Bułgarią, Chorwacja nie miała problemu z rozgromieniem resztek wojsk nitrzańskich. W efekcie Chorwacja stała się najpotężniejszym państwem na Bałkanach, a Nitrze pozostała jedynie jedna prowincja, Pozsony, która została podbita przez Polaków w II wojnie polsko-nitrzańskiej, powodując, że Chanat Nitry upadł.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki