FANDOM

Bunt Imrama Mycielskiego - powstanie trwające od czerwca do sierpnia 1581 roku, mające na celu osadzenie na tronie polskim Imrama Mycielskiego.

Geneza buntu

Przez całe swoje panowanie władca Polski i Czech Kazimierz II - nie sprzyjał mieszczaństwu i kupcom. Jego działania wielokrotnie uderzały w prawa i interesy mieszkańców miast. Z tego powodu mieszczanie często się buntowali, w czym prym wiedli mieszkańcy Prus (szczególnie w czasach, gdy prężnie rozwijała się tam herezja protestancka). Mimo wielu próśb i rebelii kupcom (którzy w większości wywodzili się z mieszczaństwa) nie udało się zmienić kierunku polityki królewskiej. 17 czerwca 1581 roku umiera król polski i władca Czech Kazimierz II. Jego następcą zostaje Kazimierz III. Opozycja antykrólewska (złożona głownie ze mieszczan) postanowiła wykorzystać moment zamieszania po śmierci monarchy i pod przywództwem Imrama Mycielskiego wszczęła bunt w celu przejęcia władzy.

Przebieg buntu

Buntownicy licząc około 9 tysięcy zebrali się wokół Przemyśla, do którego 20 lipca dowodzone przez Jerzego Reja 28 tysięczne wojsko, które w ataku zabija ponad cztery i pół tysiąca opozycjonistów. Jerzy Rej traci jednak w bitwie 2 tysiące żołnierzy. Rebelianci uciekają na tereny północnych Węgier, tuż przy granicy z Sułtanatem Chorwacji. Gdzie 22 sierpnia armie lojalne królowi ostatecznie rozbijają niedobitki Mycielskiego w bitwie pod Maramaros. Mycielski, wraz ze wszystkimi buntownikami albo ginie w bitwie, albo zostaje zabity po schwytaniu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki