FANDOM

Bohdan Żytawski - wódz Lubuszan w latach 867 - 871, podległy Serbołużyczanom, a następnie Polanom.

Wyprawa wojenna Polan na Lubusz

W 871 roku wódz Polan Piast postanowił upomnieć się o prawnie należące do niego ziemie - Lubusz. Bohdan widząc z jaką łatwością wojowie Piasta wycieli w pień swoich wrogów postanowił nie atakować ich swoimi własnymi siłami. Po zdobyciu przez Polan Lubusza i Kostrzynia wódz Zistibor I postanowił się poddać zrzekając się Lubusza na rzecz Polan.

Lata 867-871

Po podbiciu Lubusza przez Polan Piast w przypływie chojności pozwolił lokalnym elitom, w tym wodzowi Lubuszan Bohdanowi dalej władać Lubuszem, z tą różnicą, że będą lojalni wobec Polan. Bohdan jednak nie wiedział co znaczy lojalność, ponieważ już niedługo po wojnie utworzył spisek mający na celu uzyskanie przez niego samodzielności.

Bunt Lubuszan

Bohdan po usłyszeniu wieści, że Piast po bitwie z Kujawianami został ciężko ranny Bohdan postanowił wzniecić bunt, którego celem będzie samodzielność plemienia Lubuszan. Pod sztandarami Bohdana szybko zebrały się wojowie Lubuszan, a także wielu desydentów i członków opozycji z plemienia Polan. Bohdan popędzany zuchwałością rozpoczął obleganie grodu poznańskiego, na jego nieszczęście wojska Piasta ocalały i pod wodzą Rzepichy pokanały go. Po następnej bitwie siły Bohdana zostały wybite co do jednego woja, a on sam schwytany. Buntownicy bez swojego wodza szybko się poddali.

Więzienie i ucieczka

Bohdan na karę za swój bunt musiał czekać aż zakończy się wojna między Polanami i Kujawianami, tj. do końca 872 roku. Wtedy to Rzepicha zdecydowała się odebrać mu władzę nad Lubuszem. Po nie długim czasie udało mu się wyprosić zmianę ciemnej i zimnej celi na areszt domowy. Bohdan wykorzystał to dość szybko próbując uciec, lecz strażnicy go od tego powstrzymali. Jednak za drugim razem im się nie udało, Bohdan po ucieczce udał się na Połabie, gdzie ślad po nim zaginął.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki