FANDOM

Bitwa pod Herakleą - starcie stoczone w 1198 roku podczas 4 krucjaty Greckiej pomiędzy armiami Polski i Zakonu Krzyżackiego a Saracenami.

Przed bitwą

Po zwycięstwach w kilku bitwach armia Polska stacjonowała w Konstantynopolu. Okazało się jednak wtedy, że z Nikomedii (Prowincja na wschód od Konstantynopola) zmierza ok. 30000 wojsk Saracenów. Po otrzymaniu wieści o możliwym przybyciu tej potężnej armii, Kinga rozkazała odwrót. Nie zdążyła ona jednak uciec, gdyż armie Polskie zostały dogonione przez Saracenów, jednak dowódca Chrześcijan dzięki swym zdolnościom taktycznym zdołała uciec z miejsca walki niemalże bez żadnych strat w ludziach. Niedługo później jednak 29 tysięczna armia muzułmanów zdołała doścignąć oraz zaatakować armie Polskie.

Przebieg bitwy

Siły chrześcijan liczyły prawie 18 000 żołnierzy z Kingą na czele, a muzułmanów prawie 28 000. Dzięki oflankowaniu przeciwnika udało się tę bitwę wygrać, ale przy dość dużych stratach (ok. 7000 żołnierzy).

Po bitwie

Po starciu armia polska musiała powrócić do kraju, ponieważ knujący przeciwko królowej Gertrudzie książę małopolski, Wojuta po otrzymaniu wieści o stratach w szeregach armii Polskiej postanowił wesprzeć na tron jednego z Piastów (Wincenty Piast). Papież zezwolił na powrót Polaków i wysłał polskiej królowej życzenia.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki