FANDOM

Bitwa pod Erz - starcie stoczone pomiędzy siłami Polsko-Czeskimi a siłami rebeliantów pod dowództwem Vratislava Zeleznyego w dniu 13 stycznia 1447 roku.

Przed bitwą

Armie Polskie zostały wysłane na tereny Czeskie, aby stłumić bunt pod dowództwem Vratislava Zeleznyego. Dotarły one tam 13 stycznia 1447 roku. Wtedy też rozpoczęła się bitwa pod Erz.

Przebieg bitwy

Siły obu stron

Państwo Piechota Kawaleria Łączna liczba żołnierzy
Królestwo Polski i Czech 15630 7170 ok. 22800 żołnierzy
Buntownicy 4880 4390 ok. 8270 wojowników

Przebieg walki

Polacy sformowali szyki na wschodnim brzegu Łaby, a wojska pretendenta - na zachodnim. Ponadto żołnierze króla Mirosława byli zdemoralizowani przez zimę.

Jako pierwsi do ataku ruszyli piesi halabardnicy. Podczas przeprawy zostali zasypani bełtami z czeskich kusz, lecz mimo to doszło do walki w zwarciu. Była ona zażarta, żadna ze stron nie zdołała jednak zdobyć wyraźnej przewagi. Wtedy, z pomocą dla Polaków, przybyła armia lojalistów czeskich pod wodzą Jiriego z Husi. Rycerstwo sprzymierzonych armii dokonało przeprawy przez zamarźniętą rzekę i starło się z jazdą wroga. Dzięki przewadze liczebnej, a także wsparciu części piechoty, udało się ją pokonać. Polsko-czeska kawaleria zaatakowała wtedy buntowników od flanek, co całkowicie złamało ich morale.

Straty

Królestwo Polski i Czech ok. 2850 ok. 1420 ok. ok. 4270 rycerzy i żołnierzy
Buntownicy ok. 4880 ok. 4390 ok. 8270 wojowników