FANDOM

Błażej Lubomelski, oks. Blasi de Luboml (ur. 18 grudnia 1117, zm. 30 października 1146) - oksytański rycerz Zakonu Szpitalników, baron zamku Luboml na Wołyniu, założyciel dynastii Lubomelskich, która kilkaset lat po jego śmierci, objęła władzę w Królestwie Polski.

Biografia

Pochodzący z południowej Francji Błażej, trafił na Wołyń będąc członkiem Zakonu Joannitów. Prawdopodobnie był jednym z uczestników buntu przeciwko wielkiemu mistrzowi i po wygranej rebelii otrzymał w posiadanie feudalny tytuł barona zamku Luboml. W związku z objęciem władzą ziem zamieszkanych w większości przez polskich lub spolszczonych osadników - wychowywał w tej kulturze swojego jedynego syna - Filipa.

Według danych zmuszony był jednak niedługo po tym uciekać na zachód w związku z najazdem pogańskich Rusinów i ponownym wkroczeniem na te tereny zakonników. Osiadł więc wraz z rodziną na dworze nowego polskiego króla - Krystyna Zdobywcy.

Istnieje także druga wersja opisująca koniec jego życia, są to Roczniki wołyńskie zapisane w latach 1133 - 1159 przez anonimowego benedyktyna z Włodzimierza Wołyńskiego. Wynika z niej, iż Błażej nie uciekł na zachód, lecz zmarł w swym zamku. Jest ona jednak niezgodna z oficjalnymi ustaleniami.[1]

"...i tegoż samego roku (1146) na jesieni, w wigilię dnia Wszystkich Świętych Bóg zabrał do siebie po okresie choroby Błażeja, pana na Lubomlu..."

Przypisy

  1. https://www.youtube.com/watch?v=cqb7tFLLsSw

Więcej z Fandomu

Losowa wiki