FANDOM

1584 - 1585 - 1586 - 1587 - 1588 - 1589 - 1590 - 1591 - 1592 - 1593 - 1594

Wydarzenia w Polsce

Styczeń - rozpoczęcie wojny polsko-bułgarskiej o Węgry Wschodnie, polskie armie (w liczbie 28 tysięcy ludzi) pod dowództwem Jerzego Reja przekraczają granicę w Mołdawii i rozpoczynają oblężenie Maros oraz twierdzy w Hunyad.

Luty - król Polski i władca Czech Kazimierz III wysyła na teren walk dodatkowe 14 tysięcy żołnierzy, którzy wraz z Węgrami mają zdobyć twierdzę w Tirgovist.

Marzec - bułgarska załoga Maros skapitulowała, miasto trafia w ręce polskie.

Lipiec - zdobycie twierdz w Hunyad i Tirgovist, jedynie południowa Bułgaria pozostaje nie okupowana przez siły króla Kazimierza III i księcia węgierskiego Alberta II. Siły czeskie zostają wycofane z wojny.

Sierpień - 12 sierpnia toczy się się bitwa o Silistrię, w której 14 tysięcy żołnierzy polskich i 9 tysięcy węgierskich pod dowództwem generała Józefa Frangepana rozbija 8-tysięczną armię bułgarską, którą dowodził generał Iwan Asen Marinow.

Wrzesień - zdobycie miasta Temes.

Grudzień - do połowy grudnia zostają zdobyte wszystkie terytoria bułgarskie, jedynie stolica Bułgarów - Tarnovo - nadal się broni. W tej sytuacji 12 grudnia rozpoczynają się rozmowy pokojowe, które 16 grudnia kończą się podpisaniem układu pokojowego. Wedle ustaleń tego układu Bułgaria zwraca Węgrom tereny Maros, Hunyad i Temes, dodatkowo zobowiązywała się wypłacić jednorazowy trybut oraz spłacać reparacje wojenne.

Wydarzenia na świecie

Kwiecień - koniec wojny bułgarsko-serbskiej, w której Serbia powiększa swoje terytorium blisko dwukrotnie.

Czerwiec - upadek Litwy po wielu wojnach z Rusią Kijowską i ze Szwecją.

Urodzili się

Brak danych

Zmarli

Brak danych