FANDOM

Świętosław II Welf (ur. 1372, zm. 1434) - król Litwy, panujący od 1396 roku. Drugi mąż królowej Zwinisławy (poślubił ją 22 czerwca 1388, jeszcze wtedy jako hrabia Litomierzyc). Na Litwie znany jako Świętosław Wielki.

Panowanie na Litwie

W wyniku dziedziczenia Świętosław stał się królem Litwy 21 sierpnia 1396 roku. Początek jego rządów przypada na bardzo trudny okres dla sąsiadów Polski. Już na samym początku swego panowania Świętosław musiał prowadzić dwie wojny obronne przeciwko inwazjom: turowskiej (rozpoczętej w 1395 roku) i fińskiej (rozpoczętej w 1393 roku). Obie wojny udało mu się wygrać dzięki wsparciu sojuszników, w tym jego małżonki, Zwinisławy.

Na tym jednak nie skończyły się wojny Świętosława. Wypowiedziano mu dwie więcej, jednak obie udało mu się odeprzeć: 20 sierpnia 1397 roku pokonał Wikingów, a 6 marca 1399 - kniaziów ruskich.Za jego czasów uporał się z wieloma inwazjami i buntami wasali.Jest znany jako jeden z lepszych władców Królestwa Litwy, ale naprawdę swą sławę zyskał dzięki pomocy Królestwa Polski i Czech z powodu małżeństwa z tamtejszą Królową Zwinisławą Srogą.Po śmierci pierwszej żony wyszedł za mąż z niejaką Astą która urodziła mu syna Świętosława III Króla Litwy. Z dwiema żonami miał czwórkę dzieci: Łucję, Helenę, Janisława i najmłodszego Świętosława. Zmarł w roku 1434 z przyczyn naturalnych.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki